Veel knelpunten in het openbaar vervoer in Goirle

9 december 2008

Veel knelpunten in het openbaar vervoer in Goirle

De afdeling Goirle van de SP heeft onlangs een enquête gehouden onder met name oudere bewoners van het Goirlese centrum. Deze enquête heeft een aantal knelpunten met betrekking tot het lokale OV blootgelegd, zoals de onbereikbaarheid van het centrum, het dreigende wegvallen van een directe verbinding met het Sint Elisabeth Ziekenhuis en de onbereikbaarheid per OV van De Bocht, een instelling voor hulpverlening aan vrouwen en kinderen.

Mahmut Erciyas van de statenfractie van de SP heeft hierover de volgende vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten:

1. In het (vernieuwde) centrum van Goirle zijn vele voorzieningen geconcentreerd zoals winkelcentrum De Hovel, cultureel centrum Jan van Besouw, verpleeghuis Sint Elisabeth en verzorgingsflat Bergvenne. Het centrum heeft echter geen bushalte, met voornamelijk nadelige gevolgen voor de mobiliteit van oudere bewoners. Wat vindt het college van deze situatie? Ziet het college mogelijkheden om weer een lijndienst langs deze voorzieningen en over de Tilburgseweg te laten rijden, zodat ook de klanten van De Bocht gebruik kunnen maken van de bus?
2. De route van de buurtbus die nu Goirle verbindt met het Sint Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg wordt – wegens onvoldoende reizigers – aangepast, waardoor er geen directe OV-verbinding meer mogelijk wordt met dit ziekenhuis. Is het college van mening dat voldoende bekendheid is gegeven aan deze buurtbuslijn? Onze fractie hebben namelijk signalen bereikt dat de recente persaandacht voor deze buurtbus tot grotere aantallen reizigers heeft geleid.
3. In de discussie over het basisvoorzieningenniveau heeft de commissie EMG haar voorkeur laten blijken voor de variant 1-plus. Welke gevolgen gaat deze voorkeur na eventuele formele vaststelling hebben voor het OV in de gemeente Goirle?