SP will opheldering over onderzoek gezondheidsrisico's megastallen

18 december 2008

SP will opheldering over onderzoek gezondheidsrisico's megastallen

SP Statenlid Ron van Zeeland heeft per brief opheldering gevraagd over de uitspraken van gedeputeerde Rüpp over een onderzoek naar de gezondheidsrisico's door megastallen. Een woordvoerder van het Ministerie van LNV verklaarde eerder deze week dat er 'geen sprake van was dat het Ministerie een onderzoek zou starten naar de gevolgen voor de gezondheid van de intensieve veehouderij/megastallen'. Omdat dit in tegenspraak is met wat Gedeputeerde Rüpp afgelopen vrijdag in Provinciale Staten heeft meegedeeld, heeft SP-Statenlid Ron van Zeeland telefonisch overleg gepleegd met de Gedeputeerde. Hij zegde toe bij het Ministerie om opheldering te vragen.

Per brief heeft Ron van Zeeland de Gedeputeerde vandaag verzocht om de leden van de Statencommissie Ruimte & Milieu uiterlijk vrijdag schriftelijk op de hoogte te brengen van de stand van zaken. Mocht het Ministerie van LNV ook aan de heer Rüpp laten weten geen onderzoek te starten, dan zal de SP-fractie z.s.m. met de andere Statenfracties in overleg treden om te bezien op welke wijze de provincie Noord-Brabant zelf een onderzoek kan initiëren naar de gevolgen voor de gezondheid van de intensieve veehouderij/megastallen.

SP-Statenlid Ron van Zeeland: "Het onderzoek naar de gezondheidseffecten van de intensieve veehouderij geniet vrijwel Statenbrede steun. Maatschappelijke onrust hierover of onduidelijkheid na het debat in Provinciale Staten van 12 december is op dit moment ongewenst. Gedeputeerde Rüpp moet zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen bij het Ministerie van LNV over dit onderzoek."

Hierbij de brief die Ron van Zeeland naar de gedeputeerde stuurde:

Geachte heer Rüpp,

Tijdens de vergadering van Provinciale Staten is door u toegezegd dat de commissie RM in januari bijgepraat zal worden over de stand van zaken over een onderzoek naar de gezondheidsaspecten van megastallen/ intensieve veehouderij. Binnenkort zal ambtelijk overleg plaatsvinden met het ministerie van LNV over een dergelijk onderzoek, de onderzoeksvragen en de rol die Noord-Brabant in het onderzoek zal vervullen (hetzij als medefinancier, hetzij als onderzoeksgebied).

Tot mijn (en naar ik begrijp ook uw) verbazing werd ik gisteren om een reactie verzocht op de mededeling van het ministerie van LNV dat ‘geen sprake zal zijn van een onderzoek’ naar de gevolgen voor de gezondheid van megastallen/intensieve veehouderij.

U zegde toe vandaag contact op te nemen met het Ministerie van LNV teneinde e.e.a. op te helderen. Ook zegde u toe de leden van Provinciale Staten in te lichten mocht het Ministerie van LNV haar mening/plannen gewijzigd hebben.

Bij deze verzoek ik u om uiterlijk vrijdag de leden van de commissie Ruimte en Milieu schriftelijk op de hoogte te stellen van de stand van zaken (ook als blijkt dat het Ministerie van LNV de plannen of de mening niet gewijzigd heeft).

Het onderzoek naar de gezondheidseffecten van de intensieve veehouderij geniet vrijwel Statenbrede steun. Onrust of onduidelijkheid na het debat in Provinciale Staten van 12 december jongstleden lijkt me niet gewenst.

In de hoop dat u aan mijn verzoek gevolg geeft, teken ik met vriendelijke groet,

Ron van Zeeland
lid SP-fractie in Provinciale Staten van Noord-Brabant