SP wil Brabants onderzoek gezondheidsrisico's megastallen

8 december 2008

SP wil Brabants onderzoek gezondheidsrisico's megastallen

De SP-fractie in Provinciale Staten (PS) van Noord-Brabant zal aanstaande vrijdag tijdens de PS-vergadering tijdens het Vragenuurtje de gezondheidsrisico’s van megastallen aan de orde stellen. De fractie wil dat Gedeputeerde Staten een onderzoek start naar de gezondheidsrisico’s voor de intensieve veehouderij in Brabant.

Ron van Zeeland: “Als het landelijk onderzoek niet heel snel van de grond komt, moeten Gedeputeerde Staten zich verantwoordelijk tonen en zelf het initiatief nemen om de gezondheidsrisico’s voor boeren en omwonenden te onderzoeken. Nu doorgaan met de ontwikkeling van megastallen is onverantwoord zolang de risico’s niet onderzocht zijn.”

Hieronder de vragen zoals die vandaag al zijn ingediend t.b.v. de vergadering van Provinciale Staten van vrijdag 12 december:

Geachte voorzitter,

Vrijdag 5 december werd bekend dat de GGD vreest dat er niets terecht komt van het versneld opstarten van een grondig onderzoek in Brabant naar de risico’s van de intensieve veehouderij voor de gezondheid van omwonenden.

Eerder heeft Gedeputeerde Rüpp aangegeven het initiatief te nemen om samen met de minister van LNV en de bestuurders van vijf provincies om de onrust over de komst van megastallen bij het publiek weg te nemen.

De SP heeft naar aanleiding hiervan de volgende vragen aan uw College:

1. Waaruit bestaat dat initiatief om de onrust bij burgers over megastallen weg te nemen?
  2. Is de vrees van de GGD terecht dat er niets terecht komt van het versneld opstarten van een grondig onderzoek in Brabant naar de risico’s van de intensieve veehouderij voor de gezondheid van omwonenden?
  3. Is het met de SP eens dat een dergelijk initiatief op zijn minst zou moeten bestaan uit een grondig onderzoek naar de gezondheidsaspecten van de intensieve veehouderij (bijvoorbeeld zoals de GGD voorstelt in bijgaand artikel)?
  4. Bent u bereid om alles in het werk te stellen om een dergelijk onderzoek, waarin naast bijvoorbeeld fijn stof, ook infectieziekten worden meegenomen, zo snel mogelijk van start te laten gaan – desnoods door als provincie Noord-Brabant zélf het initiatief tot een dergelijk onderzoek te nemen? Zo nee waarom niet?