SP: SOS-arts mag niet in de plaats komen van reguliere huisartsenvoorzieningen

1 december 2008

SP: SOS-arts mag niet in de plaats komen van reguliere huisartsenvoorzieningen

Er is sprake van dat de nieuwe organisatie SOS-arts, naast de huisartsen en de huisartsenposten, in Noord Brabant aan de slag kan. De Commissaris van de Koningin zou zich hier een groot voorstander van betoond hebben. Ook het College voor Zorgverzekeringen en de Nederlandse Zorgautoriteit laten zich optimistisch uit over de in Brabant aangevraagde pilot.

Gonny Andreas van de SP Statenfractie Noord-Brabant heeft hierover de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten gesteld:

1. Hoe staan GS tegenover dit nieuwe fenomeen?

2. Voorziet naar uw mening de SOS-arts in een behoefte? Zo ja, welke behoefte en hoe dan?

3. Zowel landelijk als provinciaal is het door een tekort aan huisartsen al moeilijk om de 24uurs bezetting te realiseren. Vooral bij HAPs (huisartsenposten) is dit soms een probleem. Zijn GS niet bang dat de organisatie SOS-arts mensen aantrekt die niet de nodige ervaring hebben of nog meer artsen weg zal trekken bij de huisartsenposten?

4. Zien GS op termijn de SOS-arts de taak van de huisartsenpost overnemen? Is dit wat u betreft een wenselijke ontwikkeling?

5. Leidt een dergelijk initiatief niet tot een ongewenste versnippering van de huisartsenzorg? Tast SOS-arts niet het principe aan dat regulier werkende huisartsen verantwoordelijk zijn voor integrale en continue huisartsenzorg, zeven maal 24 uur per week?

6. Onderschrijft u het standpunt dat - mocht de SOS-arts er komen - deze zorg in ieder geval voor alle mensen in gelijke mate toegankelijk moet zijn zonder enige vorm van eigen betaling?

7. De LHV (Landelijk Huisartsen Vereniging) is geen voorstander van het invoeren van de SOS-arts. Zijn GS bereid om, voorafgaand aan
het eventueel uitvoeren van de pilot, met de LHV in contact te treden om de voors en tegens te bespreken? Zo nee, waarom niet?

8. Zijn GS het met ons eens dat het beter zou zijn om de bestaande structuur en bereikbaarheid van de huisartsenzorg te verbeteren - bijvoorbeeld door het opleiden van meer huisartsen en de verkleining van de huisartsendienstenstructuren. Kortom: te streven naar één goed huisartsenzorgsysteem, waarin HAPs kleiner regio’s bedienen, voor iedereen beter bereikbaar zijn en het risico op langs elkaar heen werken en het maken van fouten beperkt kan worden? Zo neen, waarom niet?

9. Zijn GS bereid om, in plaats van zich in te spannen voor weer een nieuwe organisatie als SOS-arts, zich in te spannen om de verkleining van de huisartsendienstenstructuren in Brabant te bevorderen? Wilt u zich er bijvoorbeeld voor inzetten om een huisartsenpost te realiseren in het Land van Heusden en Altena, omdat de huisartsenpost in Gorinchem voor de mensen letterlijk een brug te ver is?