SP wil helderheid provinciale rol bij calamiteiten

17 november 2008

SP wil helderheid provinciale rol bij calamiteiten

Naar aanleiding van het evaluatierapport van de gemeente Woensdrecht en de antwoorden vanminister Cramer n.a.v. de ontsnapte gifwolk bij Esso Antwerpen heeft SP-Statenlid Ron van Zeeland vandaag schriftelijke vragen gesteld aan het dagelijks bestuur van de provincie. Zo wil hij o.a. van Gedeputeerde Staten weten wat de Commissaris der Koningin heeft gedaan na de calamiteit en of er n.a.v. de evaluatie nog acties ondernomen worden.

Ron van Zeeland: "Er is een veelheid aan protocollen die niet altijd worden nageleefd of uitgevoerd. Wellicht kan de provincie hierin een coördinerende rol op zich nemen. De samenwerking met de Belgen blijft problematisch, zo blijkt ook nu weer. Daar moet echt geïnvesteerd worden in een oplossing."

Hieronder de vragen aan het College van Gedeputeerde Staten:

Geacht College,

Op 2 september jongstleden ontsnapte een gifwolk bij Esso Antwerpen. De wolk verspreidde zich door de hoge windsnelheid in rap tempo over West-Brabant. De reacties van het bedrijf en van de Belgische overheid waren níet zo snel. Dit valt te concluderen uit de antwoorden van de minister op schriftelijke vragen van Tweede Kamerlid Hugo Polderman.

De gemeente Woensdrecht heeft zelf een onderzoek ingesteld naar de gang van zaken. Burgemeester Fränzel omschreef de situatie als volgt: “Ik heb om mijn handen moeten zitten met pleisters op mijn mond”.

1. Hebt u kennis genomen van het evaluatierapport van de gemeente Woensdrecht en van de antwoorden van minister Cramer op de vragen van Tweede Kamerlid Polderman?
  2. Wat heeft de Commissaris der Koningin ondernomen n.a.v. de ontsnapte gifwolk bij Esso Antwerpen?
  3. Zijn er verder nog acties van de CdK of GS te verwachten naar aanleiding van de antwoorden van minister Cramer en het rapport van de gemeente Woensdrecht? Zo ja, welke?
  4. Onderschrijft u de conclusies en aanbevelingen van het evaluatierapport van de gemeente Woensdrecht?
  5. Wat is uw oordeel over de samenwerking tussen de bevoegde instanties in de regio aangaande deze calamiteit? Ziet u n.a.v. de gang van zaken een rol voor de provincie weggelegd?
  6. Wie is verantwoordelijk voor de inschakeling van Omroep Brabant als rampenzender bij calamiteiten in de provincie?
  7. Kunt u in het kort ingaan op de taken van de provincie aangaande externe veiligheid die voortvloeien uit landelijke wet- en regelgeving, en in het bijzonder waar het gaat over grensoverschrijdende kwesties?