Impuls voor nachtelijk openbaar vervoer in Brabant
Impuls voor nachtelijk openbaar vervoer in Brabant
Twee moties van de SP over het nachtelijke OV vonden steun bij een meerderheid in de Provinciale Staten tijdens de begrotingsbehandeling op 7 november jl. Het OV in de nachtelijke uren kan daarmee rekenen op een flinke impuls.
De eerste motie, die ook werd ondertekend door de PvdA en VVD, draagt Gedeputeerde Staten (GS) op om zo spoedig mogelijk een pilot te starten waarbij nachtbussen worden aangesloten op het NS-nachtnet. Deze vorm van voor- en natransport kan het succes van het Brabantse NS-nachtnet nog verder vergroten.
De andere motie van de SP draagt GS op om startende nachtbuslijnen die nog niet kostendekkend draaien, maar de potentie hebben om binnen 1 jaar kostenneutraal te draaien financieel te ondersteunen totdat de reizigersopbrengsten alle kosten dekken. Tevens roept de motie op om een tarief van maximaal € 3,50 voor de nachtbussen te hanteren. Met deze motie wilde de SP voorkomen dat de provincie zich in financiële zin volledig terugtrok uit het nachtelijke OV, wat de intentie was van GS. Dat had kunnen leiden tot flinke tariefsverhogingen en hoge drempels voor het starten van nieuwe nachtbuslijnen. De SP heeft altijd gewezen op de positieve effecten van nachtbussen: een grotere verkeersveiligheid en sociale veiligheid, bruisende binnensteden, een grotere leefbaarheid in kernen rondom grote steden en een sterkere aantrekkingskracht van de Brabantse steden op jongeren.
Tekst moties:
Motie inzake aansluiting nachtbussen op het NS-nachtnet
Provinciale Staten van Noord-Brabant, in vergadering bijeen op 7 november 2008,
Overwegende dat:
- de eerste rapportage van de NS inzake het Brabantse nachtnet laat zien dat het gebruik van openbaar vervoer een opvallend gering aandeel heeft in het voor- en natransport
- nachtbussen die aansluiten op het nachtnet:
• bij kunnen dragen aan een grotere verkeersveiligheid
• het gebruik van dit net nog makkelijker en aantrekkelijker kunnen maken
Dragen het college van Gedeputeerde Staten op om:
- een pilot te starten waarbij nachtbussen worden aangesloten op het NS-nachtnet
- daartoe zo spoedig mogelijk een plan van aanpak op te stellen en deze te bespreken in de commissie Economie, Mobiliteit en Grote stedenbeleid
Socialistische Partij,
Nico Heijmans
Mahmut Erciyas
Motie inzake tijdelijke financiële ondersteuning van nieuwe nachtbuslijnen
Provinciale Staten van Noord-Brabant, in vergadering bijeen op 7 november 2008,
Overwegende dat nachtbussen, ofwel nightliners, bijdragen aan:
- een grotere verkeersveiligheid in agglomeraties
- een grotere sociale veiligheid in stedelijk gebied
- een vergroting van de sociale en culturele leefbaarheid in kernen rondom grote steden
- bruisende binnensteden
- een sterkere aantrekkingskracht van de grote Brabantse steden op jongeren, met name studenten
- een verbetering van het voor- en natransport ten behoeve van het NS-nachtnet
Dragen het college van Gedeputeerde Staten op om:
- nieuwe nachtbuslijnen die nog niet kostendekkend draaien, maar de potentie hebben om kostenneutraal (inclusief de kosten van beveiliging) te draaien, financiële steun – zowel ten behoeve van de directe uitvoeringskosten als de promotiekosten – niet te onthouden totdat de tariefopbrengsten de kosten van het nachtvervoer dekken
- een maximaal reizigerstarief van € 3,50 te hanteren (prijspeil 2008) voor de nachtbussen, met de mogelijkheid om dit maximumtarief jaarlijks te indexeren
- de provinciale financiële ondersteuning maximaal 12 maanden te laten duren
- ten behoeve van de tijdelijke financiële ondersteuning van startende nachtbuslijnen middelen vrij te maken bovenop de bestaande budgetten voor openbaar vervoer
Socialistische Partij,
Nico Heijmans
Mahmut Erciyas
- Zie ook:
- Openbaar Vervoer in Brabant