Beantwoording vragen reis Rüpp roept meer vragen op

2 november 2008

Beantwoording vragen reis Rüpp roept meer vragen op

Paul voor president?
De beantwoording van de schriftelijke vragen aan GS van GroenLinks d.d. 22 oktober 2008
en de SP d.d. 24 oktober 2008 over de reis van gedeputeerde Rüpp naar de USA heeft opnieuw vragen opgeroepen. Die vragen betreffen zowel het proces van de beantwoording als de inhoud ervan.
Wouter van der Staak van de SP-fractie heeft met de fracties van GroenLinks en D'66 de volgende vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten:

Met betrekking tot het proces:

Op 24 oktober jl. heeft de SP u schriftelijke vragen gesteld waarin o.a. aan de orde kwam een eventuele afwezigheid van gedeputeerde Rüpp tijdens de Statenvergadering op 7 november as..
• Kunt u aangeven waarom u Omroep Brabant, alvorens uw antwoord op de vragen aan PS toe te zenden, reeds op 29 oktober geïnformeerd heeft over een eventuele aan/afwezigheid van de heer Rüpp tijdens de PS-vergadering op 7 november as?
• Waarop is de keus gebaseerd voor deze handelswijze, wetend dat PS in dit geval als eerste geïnformeerd had moeten worden?
Bij de beantwoording van de laatste vraag verzoeken wij u rekening te houden met de door PS herhaalde malen naar voren gebrachte gevoelens van ontevredenheid over het tijdstip waarop PS geïnformeerd wordt in relatie tot het moment waarop u persberichten verstuurt en/of anderen informeert.

Met betrekking tot de inhoud van de beantwoording:

SP, GroenLinks en D66 kunnen zich niet aan de indruk onttrekken dat de motieven die aangedragen worden als argumentatie voor de reis niet zozeer te maken hebben met het takenpakket c.q. functioneren van deze gedeputeerde of het College in totaal als wel met algemene politieke belangstelling voor de situatie in de USA.
• Kunt u ons aangeven wat het Brabantse belang is bij het door de gedeputeerde kennisnemen van :
- democratische legitimatie
- gebruik stemmachines
- campagnevoering
- rol media.

Dit in relatie tot de discussie die o.a. in het presidium gevoerd wordt over deze onderwerpen waarbij duidelijk wordt aangegeven wat de taken en functies zijn van politieke partijen en wat ‘des provincies’ is.

• Kunt u aangeven welke taken IMF en Wereldbank in Brabant uitvoeren?

Het zal u niet verbazen dat SP, GroenLinks en D66 vinden dat deze reis gezien moet worden in het licht van particuliere politieke activiteiten en wij vragen u dan ook dringend de financiering vanuit de partijpolitieke kanalen te regelen in plaats van op rekening van provinciebudgetten te laten komen.