SP stelt vragen over tamme en wilde zwijnen

3 oktober 2008

SP stelt vragen over tamme en wilde zwijnen

wild zwijn
Naar aanleiding van diverse berichten heeft SP-Statenlid Ron van Zeeland vandaag het College van Gedeputeerde Staten (GS) om opheldering gevraagd. Ten eerste over de voorgenomen jacht op wilde zwijnen in Noord-Brabant door de faunabeheereenheid en ten tweede over uitspraken van Boekelse huisartsen en wethouder Van Boxtel uit die plaats over de volksgezondheid in nabijheid van megastallen.

biggen
Ron van Zeeland: “De provincie werkt indirect mee aan het afschieten van wilde zwijnen met als argument de intensieve varkenshouderij te beschermen. Dat juist de opeenstapeling van en het internationaal gesleep met varkens óók bijdraagt aan de verspreiding van ziekten wordt even vergeten.”

De volgende brief met vragen is vanochtend naar GS verzonden:

Vandaag was op omroepbrabant.nl het volgende bericht te lezen:

De Faunabeheereenheid Noord-Brabant inventariseert hoeveel wilde zwijnen er in provincie rondlopen. Deze dieren hebben hier niks te zoeken, omdat ze alleen op de Veluwe en het Meinweg-natuurgebied bij Roermond worden toegelaten.

De zwijnen zijn in Brabant ongewenst, omdat ze oogsten kunnen beschadigen en ziektes kunnen verspreiden.

Wilde zwijnen die worden opgespoord worden zoveel mogelijk afgeschoten en daarna onderzocht op mogelijke ziektes. Aan de hand van hun DNA-gegevens wordt bekeken waar de zwijnen vandaan komen.

Dit is voor de SP-fractie aanleiding de volgende vragen aan uw College te stellen:

Bent u betrokken bij het besluit van de Faunabeheereenheid om over te gaan tot dit onderzoek?
Kunt u aangeven of het bovenstaand bericht juist weergeeft wat de reden van het onderzoek is? Zo ja, in hoeverre bent u het eens met het onderzoek, de probleemstelling (mogelijke beschadiging van oogsten en overbrenging van ziekten) en de oplossing (afschieten) van de Faunabeheereenheid?
Bent u het eens met de stelling dat ‘wilde zwijnen in onze provincie niets te zoeken hebben’? Klopt het dat wilde zwijnen alleen op de Veluwe en het natuurgebied de Meinweg worden toegelaten en zo ja, wat is hiervoor de wettelijke grondslag?
Hoe verhoudt de eventueel ongewenste verspreiding van zoogdieren (in dit geval everzwijnen) zich met beleidsdoelen om de Ecologische Hoofdstructuur verder uit te breiden, waardoor dieren zich kunnen verplaatsen om zodoende leefgebieden met elkaar te verbinden teneinde gezondere populaties te bewerkstelligen?
In hoeverre zijn in onze provincie aanvullende maatregelen tegen aanrijdingen overwogen danwel toegepast, zoals het plaatsen van rasters langs wegen, het plaatsen van elektronische wildsignalering en nachtelijke snelheidsbeperkingen?

Ook tamme zwijnen verspreiden dierziekten. Denk maar aan de uitbraken van varkenspest. Alleen is hier de mens verantwoordelijk. Gisteren werd bekend dat huisartsen in Boekel alarm slaan over de komst van megastallen in die gemeente, met name waarschuwen zij voor de mogelijke gevolgen voor de volksgezondheid.

In een reactie hierop stelt wethouder Van Boxtel in het Brabants Dagblad:

"Ik begrijp de zorgen en denk ook dat de intensieve veehouderij en de gevolgen daarvan onderbelicht zijn. We hebben het aangekaart bij de provincie en ik heb begrepen dat gedeputeerde Paul Rüpp het provinciaal op wil pakken. Ik zie echter geen reden om nu alles stop te zetten. "

En als later blijkt dat mensen wel degelijk ziek worden? "Dan hebben we een groot probleem. En de provincie ook."

Aanvullend heeft mijn fractie de volgende vragen:

Deelt u de mening van de SP-fractie dat de massale verplaatsing van dieren d.m.v. veetransporten door Europa alsmede het steeds grootschaliger houden van varkens en kippen in zogenaamde megastallen een rol spelen bij de verspreiding van dierziekten?
Begrijpt u de zorgen van de Boekelse huisartsen en bent u het met hen eens dat de gevolgen voor de volksgezondheid van magastallen nooit goed zijn onderzocht?
Deelt u de mening van de Boekelse huisartsen en wethouder Van Boxtel dat de gevolgen voor de volksgezondheid van de komst van megastallen onderbelicht zijn? Zo nee, waarom niet?
Wat moet verstaan worden onder de opmerking dat uit overleg is gebleken dat gedeputeerde Rüpp ‘het provinciaal wil oppakken’?
Wat als later blijkt dat mensen wel degelijk ziek worden als gevolg van de komst van megastallen in hun omgeving? Deelt u de mening van wethouder van Boxtel dat gemeenten en provincie in dat geval ‘een groot probleem’ hebben?