SP stelt vragen over nieuwe kostentoedeling waterschap Brabantse Delta

15 oktober 2008

SP stelt vragen over nieuwe kostentoedeling waterschap Brabantse Delta

Begin oktober bereikten ons twee persberichten over de nieuwe kostenverdeling voor 2009 bij de waterschappen Aa en Maas en Brabantse Delta.
Het eerste persbericht meldde, dat boerenverzet tegen hogere lasten bij Aa en Maas was mislukt.
Het tweede persbericht ging over het opstappen van twee leden van het DB van de Brabantse Delta, nadat het Algemeen Bestuur een voorstel voor een nieuwe kostentoedeling voor 2009 ingrijpend geamendeerd had aangenomen. Uit het persbericht blijkt, dat het geamendeerde voorstel nog dit kalenderjaar aan GS ter beoordeling moet worden voorgelegd.

Dit was voor Willemieke Arts van de SP-fractie aanleiding de volgende vragen aan het College van Gedeputeerde Staten te stellen:

1. Klopt het, dat een dergelijk voorstel door GS beoordeeld moet worden en heeft het betreffende voorstel u inmiddels bereikt?

De nieuwe Waterschapswet geeft waterschappen binnen een zekere bandbreedte enige beleidsvrijheid bij het vaststellen van de tarieven voor de diverse groepen belasting-plichtigen. Echter, het verhogen van de maximale percentages van deze bandbreedte moet wel onderbouwd worden. Er moeten goede argumenten zijn om het kostendeel van een bepaalde categorie ( tot voordeel van andere categorieën) extra te verhogen. De afgetreden DBleden van de Brabantse Delta zeggen dat het aangenomen wijzigingsvoorstel niet binnen de wet past en niet rechtmatig is.

2. Is het College ook van mening, dat voor een afwijking van de normale kostentoewij-zing een goede onderbouwing nodig is?
3. Vindt het College dat het geamendeerde voorstel van Brabantse Delta goed onderbouwd is en daarom goedgekeurd kan worden? Zo ja, op welke grond(en)?

Uit beide persberichten valt te concluderen, dat in meerdere waterschappen door de ZLTO pogingen ondernomen worden om de reguliere, rechtmatige kostentoedeling ten nadele van de categorie Ingezetenen aan te passen. Dit zou in West-Brabant tot een gemiddelde stijging van 8% per gezin leiden.

4. Is het College bekend, of nog meer waterschappen om bovenstaande reden hun nieuwe kostentoedeling aan GS voor moeten leggen?