Onderzoek naar topsalarissen komt er!!

13 oktober 2008

Onderzoek naar topsalarissen komt er!!

Instellingen in Noord-Brabant die geld van de provincie krijgen in de vorm van subsidie of op wat voor manier dan ook, behoren geen topsalarissen boven de Balkenendenorm te betalen aan hun managers.

“Het kan niet zo zijn dat we met gemeenschapsgeld zelfverrijking en graaien mogelijk maken”, aldus fractievoorzitter Nico Heijmans. Hij verwees daarbij in de commissie Bestuur en Middelen naar bijvoorbeeld de jeugdzorg, waar interim-managers dik boven het salaris van de minister-president verdienen. Dat is al erg genoeg, maar met al dat geld voor die managers zijn de problemen in de jeugdzorg zeker niet opgelost. Als het niet anders kan, dan moeten we maar als een van de voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen, opnemen dat er niet boven de Balkenendenorm verdient wordt.
Op het voorstel van de SP-er werd positief gereageerd door de fracties van de VVD en de PvdA, zij onderschreven dit uitgangspunt en waren voor het instellen van een onderzoek door de provincie.
De gedeputeerde had er eigenlijk niet zoveel zin in, maar legde zich neer bij deze duidelijke meerderheid.