SP stelt te hoge transportkosten energie aan de kaak.

12 september 2008

SP stelt te hoge transportkosten energie aan de kaak.

Verleden week berichtte de Volkskrant dat de Nederlandse consument al jaren te veel betaalt voor het transport van gas en elektra, dat ongeveer 18% van de energierekening beslaat. Hij betaalt dit aan de energieleverancier, die dit bedrag weer doorsluist naar de netbeheerder. Nu blijkt dat de energieleveranciers, waaronder ook Essent, het maximale wettelijke tarief handhaven.

De tarieven worden vastgesteld door de NMa en moeten de netwerkbedrijven precies genoeg geld opleveren om te investeren in het energienetwerk, zodat de leveringszekerheid en de veiligheid niet in gevaar komt. Het winst maken uit deze tarieven heeft de wetgever nooit bedoeld en toch gebeurt het.
Het rücksichtslos verlagen van de tarieven is geen oplossing. Daarnaast heeft de minister al laten weten dat het juridisch niet mogelijk is het geld met terugwerkende kracht terug te geven aan de klant. De overwinsten zijn namelijk niet op een onrechtmatige manier verkregen.

In de commissievergadering Bestuur en Middelen heeft SP-er Wouter van der Staak deze zaak aan de orde gesteld met daarbij het verzoek aan Gedeputeerde Moons bij de eerstvolgende aandeelhoudersvergadering van Essent ditzelfde aldaar te doen. Essent moet volgens Van der Staak worden aangesproken op haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Deze toezegging deed de Gedeputeerde niet, wel zal het in de verdere behandeling van het dossier Essent worden meegenomen.