Megastallen nekslag voor plattelandsleven

20 juni 2008

Megastallen nekslag voor plattelandsleven

SP statenlid Veerle Slegers
Met de komst van megastallen dreigt de landbouwsector volledig te worden geïndustrialiseerd en wordt kleine boerenbedrijven definitief de das omgedaan. “Dit is desastreus voor het huidige plattelandsleven”, zegt SP-Kamerlid Hugo Polderman. Hij was daarom woensdag net als de Brabantse Statenleden Veerle Sleegers en Ron van Zeeland op een door Milieudefensie georganiseerd schaduwcongres in Arnhem . Polderman pleitte daar voor een verbod op megastallen.

SP statenlid Ron van Zeeland (links)
Het schaduwcongres werd gehouden als tegenhanger van het door Elsevier georganiseerde congres in de schouwburg in Arnhem waar voornamelijk voorstanders van de megastallen aanwezig waren. Onder de aanwezigen de Brabantse gedeputeerde Paul Rüpp (CDA). Polderman: “Het is zaak dat er een goed debat wordt gehouden over de megastallen. Maar op het congres in de Arnhemse schouwburg kwamen vooral de aanhangers van intensieve veehouderij, de grote jongens achter de veevoerindustrie en de veefabrieken in Horst en de Achterhoek. En natuurlijk was minister Verburg van Landbouw van de partij. Ik vrees dat de discussie daar dus erg eenzijdig is geweest.”
SP kamerlid Hugo Polderman kijkt aandachtig

De organisatoren van het schaduwcongres, dat in een tentenkamp naast de schouwburg plaatsvond, proberen ook de negatieve gevolgen van intensieve veehouderij te belichten. “Op veel plaatsen waar dit soort bedrijven dreigen te komen ontstaat protest, zowel van omwonenden als van lokale boeren”, zegt Polderman. “De toekomst van de gezinsbedrijven staat door deze dwangmatige groei onder zware druk. Het is een race naar de bodem. Schandalig dat de minister dit gewoon laat gebeuren.”

Diverse deskundigen bespraken in een tent voor het Musis Sacrum de gevolgen van de komst van megabedrijven voor mens en milieu. Een legertje ‘Miss Piggy’s’ probeerden congresgangers over te halen naar het alternatieve congres te komen.
 de miss Piggys in actie

Ook in Brabant groeit het verzet. Naast belanghebbende omwonenden uit Gelderland, Limburg en Overijssel, waren ook Brabanders afgereisd naar Arnhem. Onder hen inwoners van Rijkevoort en Chijnsgoed. De Brabantse SP-ers vinden het belangrijk om bij deze bijeenkomst te zijn. Statenlid Veerle Sleegers: “Hier valt veel te leren over de gevaren van megastallen voor mens en milieu. Het is goed om de ervaringen uit andere provincies te horen, daar is het verzet vaak al wat verder dan in Brabant”

"Ook het dierenwelzijn is niet gebaat bij de komst van veefabrieken", aldus statenlid Ronvan Zeeland. "Als er bijvoorbeeld dierziektes uitbreken, gebeurt dat meteen op veel grotere schaal. Dierenwelzijnsregels zijn bovendien voor alle nieuwe stallen gelijk."