HOOG TIJD VOOR ROZE DIVERSITEITSBELEID

27 juni 2008

HOOG TIJD VOOR ROZE DIVERSITEITSBELEID

Het forum (foto Anja Meulenbelt)
Als er één conclusie getrokken kan worden na het SP-symposium over homo-emancipatie, is het wel dat gemeenten en provincies een diversiteitsbeleid moeten ontwikkelen waar nadrukkelijk ook aandacht is voor homomannen, lesbische vrouwen, biseksuelen en transgenders (hlbt’s).

Het publiek (foto Anja Meulenbelt)
De zaal in de Verkadefabriek was redelijk gevuld. belangrijker was dat veel mensen die actief zijn in het Brabantse hlbt-wereldje aanwezig waren. Zo had de SP de primeur van het eerste openbare optreden van de kersverse voorzitter van COC Nederland, Wouter Neerings. Maar ook de zaal deed enthousiast mee aan de debatten. Al met al een levendige avond die voldoende stof tot nadenken heeft gegeven.
 Anja Meulenbelt)

“Eindelijk zijn bijna alle mensen in Brabant die er toe doen op homo-, lesbisch-, bi- en transgendergebied eens bij elkaar geweest. Ook dat was een doelstelling van het symposium. Ik ben ervan overtuigd dat het lukt om samen tot goede ideeën en initiatieven te komen. De verschillende kwaliteiten van Embrace Pink en de Brabantse COC's kunnen elkaar alleen maar versterken", zo stelt Ron van Zeeland met veel plezier vast.

Hij ziet ook pijnpunten: "Het blijft moeilijk uit te leggen welke kerntaken de provincie heeft, een provincie kan méér doen dan wettelijk voorgeschreven is. Bijvoorbeeld door de basis van de homobeweging te versterken; door middel van diversiteitbeleid specifiek aandacht te vragen voor de belangen van holebi's en transgenders; gemeenten te ondersteunen die moeite hebben om homo-emancipatiebeleid te formuleren; eisen te stellen aan gesubsidieerde organisaties dat ook zij aan het diversiteitbeleid van de provincie voldoen. Zomaar wat zaken die naar voren kwamen waar de meeste aanwezigen het wél over eens waren waar ik in Provinciale Staten mee aan de slag kan.”

Er is nog het nodige huiswerk te doen, met name om de leden van Provinciale Staten te overtuigen van het nut en de noodzaak van roze diversiteitsbeleid.