AANDEELHOUDERS ESSENT DOEN STIEKEM

26 juni 2008

AANDEELHOUDERS ESSENT DOEN STIEKEM

De SP-statenfracties in de provincies Brabant, Limburg, Groningen en Overijssel spreken hun afkeuring uit over de (geheim)houding van de colleges van Gedeputeerde Staten (GS). Deze provincies zijn met een aantal gemeenten aandeelhouder van Essent. Essent houdt vrijdagmiddag om 14.00 uur in de Brabanthallen in Den Bosch een besloten aandeelhoudersvergadering. In deze vergadering wordt gesproken over de toekomst van Essent. In de provincies wordt momenteel druk gesproken over deze kwestie; woensdagvond bijvoorbeeld spreekt Overijssel hierover in de openbare statenvergadering.

De SP-fracties hebben inzage gevraagd van de vergaderstukken van de aandeelhoudersvergadering om zich vooraf een goed oordeel te kunnen vormen bij de besprekingen in de staten. Maar de SP-woordvoerders in de provinciale staten vingen bot. De SP krijgt geen inzage in de stukken. Ook het verzoek om als statenlid aanwezig te zijn bij de aandeelhoudersvergadering wordt afgewezen.

Gemeenten:
De gemeentelijke aandeelhouders van Essent in Noord-Nederland, verenigd in VEGANN, hebben hun standpunt intussen bepaald. Een brief hierover aan de raadsleden kan onder geheimhouding worden ingezien, maar pas na de aandeelhoudersvergadering. De verantwoordelijke wethouder van Raalte bijvoorbeeld gaat vrijdag niet naar Den Bosch omdat zij zich kan vinden in het standpunt van de VEGANN. Alleen de raadsleden is niets gevraagd en niets gemeld tot op heden. Op de vraag van de SP welk standpunt Raalte gaat innemen blijft het antwoord uit.

In het grootste geheim wordt er beslist over de toekomst van een miljardenbedrijf dat in tientallen jaren is opgebouwd uit opbrengsten betaald door consumenten voor hun gas en licht. De SP zal de komende dagen in raden en staten hierover duidelijkheid eisen. Openbare behandelingen van belangrijke zaken, zoals de toekomst van bedrijven in de publieke sector (o.a. energieleveranciers als Essent en Nuon) moeten niet verworden tot een klucht.