Vrouw zoekt Boer! Man zoekt Boer! Ook burgers gezocht!

23 mei 2008

Vrouw zoekt Boer! Man zoekt Boer! Ook burgers gezocht!

Brabant heeft veel mooi en waardevol landelijk gebied waar volgens milieu- en natuurbeschermingsorganisaties in de praktijk niet altijd zuinig en verstandig mee wordt omgesprongen. De SP-Statenfractie in Brabant maakt zich daar ernstige zorgen over en wil in kaart brengen waar het mis gaat. De SP opent daartoe het meldpunt Vrouw zoekt Boer! Man zoekt Boer!. Statenleden Veerle Slegers Veerle Slegersen Ron van ZeelandRon van Zeeland roepen boeren maar ook burgers op om bij het meldpunt hun bezorgdheid uit te spreken of hun klacht te uiten over ongewenste ontwikkelingen op het Brabantse platteland.

De SP roept boeren met een gezinsbedrijf die tegen gemeentelijke onwil of onkunde aanlopen op om zich te melden. Statenlid Slegers: “Het zou mooi zijn als elke bezorgde Brabander (boeren maar ook burgers) zijn of haar zorgen aan ons vertelt. Woont iemand bijvoorbeeld in een gemeente die met twee maten meet bij het toepassen van wetten en regels? Mag iemand zijn veeteeltbedrijf niet uitbreiden maar de buurman wel? Moet je als burger je huis uit omdat er een agrarische bestemming op rust? Maar mag de overbuurman wel een tweede woonhuis op zijn erf? Komt er in je buurt veel te grootschalige horeca of recreatie dicht bij kwetsbare natuur? Gaan die geplande megastallen om de hoek zorgen voor veel meer overlast en schade dan de wet of het gezond verstand toelaten? Meld het bij ons!”

Na de voor mens en dier desastreuze varkenspest in 1997 sprak de overheid met alle betrokkenen in Nederland af dat we het anders zouden gaan doen. De nieuwe Reconstructiewet deelde het landelijk gebied zo in dat er ruimte kwam voor duurzame en tegelijk rendabele landbouw. Kwetsbare natuur zou worden beschermd en er kwam ruimte voor natuurrecreatie voor burgers. De SP vindt dat een goede zaak maar ziet dat er ruim tien jaar later veel minder van die afspraken is terechtgekomen dan wenselijk en noodzakelijk is. Ondanks het collectieve voornemen om het goed te regelen. Van Zeeland: “De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen. Het Brabantse landelijk gebied dreigt ten onder te gaan aan willekeur, onverschilligheid, onkunde en onduidelijkheid. Die ontwikkeling willen wij stoppen. Daarvoor is het eerst nodig om zoveel mogelijk concreet in kaart te brengen wáár zich wélke ontwikkelingen afspelen die in strijd zijn met de bedoeling van de Reconstructiewet. Vandaar het Meldpunt Vrouw zoekt Boer! Man zoekt Boer!.”

Melden kan (desnoods anoniem) schriftelijk, digitaal of telefonisch: brabant@sp.nl of 06 5117 39 32 (Veerle Slegers) of 06 18497161 (Ron van Zeeland) of vul hier het formulier in.