Brabantse Partij en SP bepleiten CO2 neutrale Steenkolencentrales

15 februari 2008

Brabantse Partij en SP bepleiten CO2 neutrale Steenkolencentrales

SP en Brabantse Partij vrezen schade milieu en volksgezondheid

Den Bosch - Statenleden Ron van Zeeland (SP) en Aloysia Jetten (Brabantse Partij) hebben vandaag vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten over de vestiging van twee kolengestookte energiecentrales in de regio West-Brabant: Geertruidenberg en Antwerpen. In België mag twee keer zoveel Zwaveldioxide (SO2) worden uitgestoten dan in Nederland (99 om 50 kiloton per jaar). Een kolencentrale stoot zwavel uit. Zoals de plannen er nu uit zien kan het gebeuren dat door de minder strenge norm in België, de West-Brabander de dupe wordt.

De twee fracties willen dat steviger wordt ingezet op kleinschalige toepassingen van duurzame energie. Een kolengestookte centrale moet wat de SP en Brabantse Partij betreft, áls die er dan toch met alle geweld moet komen, aan een aantal eisen voldoen, namelijk: de best bewezen techniek wordt gebruikt, CO2 wordt maximaal teruggewonnen (kassen), de centrale moet de mogelijkheid hebben om met schone biomassa bijgestookt te worden en het restant warmteverlies kan ingezet worden ten behoeve van stadsverwarming.

Statenlid Jetten (Brabantse Partij): “Het is een “inconvenient truth ” dat deze kolengestookte centrales veel kwalen hebben. Met de kansen die wij zien, kunnen deze het hoofd worden geboden. Statenlid Ron van Zeeland (SP): “Een provincie die duurzame energie als speerpunt zegt te hebben, moet hierin de regie nemen!”

Volgens Europese regelgeving moeten alle energiecentrales die ná 2020 worden gebouwd CO2-neutraal zijn. De SP en Brabantse Partij vinden dat de energiemaatschappijen die de bovengenoemde centrales in planning hebben in de regio van het dichtbevolkte Brabant verleidt moeten worden daar nu al aan te voldoen.

Eerder vandaag zijn de volgende vragen aan het college gesteld:

Energiebedrijf E-on is van plan om net over de grens, in de Belgische provincie Antwerpen, een nieuwe kolengestookte centrale te bouwen. Een M.E.R.-procedure is in voorbereiding.
Onder de West-Brabantse bevolking is inmiddels veel beroering ontstaan over alweer een vervuilend bedrijf aan de andere kant van de grens. Inwoners en gemeentebesturen maken zich zorgen over de effecten op het milieu en volksgezondheid. Ook gedeputeerde Hoes heeft zich al uitgelaten en zegde in BN/de Stem al toe extra meetapparatuur te plaatsen.

Ook in onze provincie bestaan inmiddels vergevorderde plannen om een steenkoolgestookte centrale te bouwen.

De fracties van de SP en de Brabantse Partij hebben naar aanleiding hiervan de volgende vragen aan het College van Gedeputeerde Staten gesteld:

1. Onderkent uw college de onrust die onder inwoners van West-Brabant is ontstaan door de komst van twee kolengestookte energecentrales in de regio? Zo nee, waarom niet?

2. Zijn er risico’s voor de volksgezondheid als de twee kolengestookte centrales als deze, gerealiseerd zijn? Zo ja, welke? Zo nee, kunt u toelichten waarom uw college van mening is van niet?

3. Kan uw college aangeven wanneer de door gedeputeerde Hoes toegezegde snuffelpalen voldoende (ook volgens de gemeenteraad van Woensdrecht) worden geplaatst in Woensdrecht en of deze ook bijtijds in Geertruidenberg geplaatst zullen worden?

4. De fracties van de SP en de Brabantse Partij staan een grootschalige toepassing voor van kleinschalige duurzame energie. Bent u het met onze fracties eens dat de oplossing in de toenemende vraag naar energie meer hierin gezocht moet worden, dan in de bouw van vervuilende kolencentrales?

5. Is uw college het eens met de fracties van Brabantse Partij en SP dat de provincie in bovenstaande ontwikkelingen haar regierol moet nemen? Zo ja, hoe en waneer? Zo nee, waarom niet?

6. Voor wat betreft de nieuwe kolencentrale in Geertruidenberg is uw college de vergunningplichtige.
Is het college van GS het met de fracties van de Brabantse Partij en SP eens dat de volgende voorwaarden moeten worden gekoppeld aan de vestiging van deze centrale, namelijk:
• de best bewezen techniek wordt gebruikt;
• CO2 wordt maximaal teruggewonnen en bijvoorbeeld geleverd aan kassen
• de centrale moet de mogelijkheid hebben om met schone biomassa bijgestookt te worden.
• gedeelte van het warmteverlies ingezet wordt t.b.v stadsverwarming
Zodat het effect wordt bereikt dat reeds deze centrales voldoen aan de Europese richtlijn voor 2020: alle nieuwe energiecentrales CO2-neutraal.

7. Bent u bereid in overleg te gaan met uw collega’s van de Vlaamse provincie Antwerpen om te komen tot een gemeenschappelijk beleid aangaande vervuilende industrie langs de gemeenschappelijke grens? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe?

8. De door de EU maximaal toegestane emissies van zwaveldioxine (SO2) zijn voor België 99 kiloton en voor Nederland 50 kiloton. Is deze EU-richtlijn al geïmplementeerd in beide landen? Klopt het dat door een steenkolen gestookte energiecentrale net over de grens in België, juist in Nederland de grenzen overschreden worden. Welke regelgeving is hier leidend? Bent u bereid bij de EU en de nationale overheden van België en Nederland aan te dringen op overleg inzake grensoverschrijdende overlast van zware industrie en afstemming van de normen voor uitstoot?