Gratis OV helemaal geen slecht idee

30 januari 2008

Gratis OV helemaal geen slecht idee

In het Brabants Dagblad van 24 januari neemt Ton de Jong wel erg simplistisch stelling tegen gratis openbaar vervoer. Hij gaat voorbij aan allerlei redenen waarom daarvoor al jaren gepleit wordt. Ook meldt hij niet dat er in verscheiden landen al langer gratis OV bestaat.

Volgens De Jong moet je met het OV geen inkomenspolitiek bedrijven. Dit gebeurt ook niet. Men is niet verplicht de bus te nemen. Het gaat om subsidiebeleid net als bij musea en concerten die je niet hoeft te bezoeken. De Jong haalt woordvoerder Spithorst van reizigersvereniging Rover aan die zich afvraagt waarom iemand met een dik pensioen wel gratis mag reizen en een bijstandsgerechtigde niet. Welnu, wees blij als iemand met een Mercedes – o wonder - toch de bus neemt en zo het milieu minder belast. Geef bijstandsgerechtigden dan een pasje voor gratis vervoer, nu direct of in een volgende fase. Wie weet zullen zij dan eerder een baan vinden en zo de samenleving kosten besparen.
Gratis OV stimuleert mobiliteit van hen die anders minder kunnen reizen. Dat is goed voor de economie en goed voor de levensvreugde. Dit laatste is goed voor de gezondheid en levert zo ook een kostenbesparing op. Is het erg dat de binnenstad niet minder druk wordt? Alleen voor zover auto’s niet geweerd worden. Zullen veel fietsers de bus nemen? Waarschijnlijk alleen bij zeer slecht weer daar fietsers net zo goed als veel automobilisten van hun vrijheid houden om te gaan waarheen en wanneer zij willen.
De vrees voor mobiele hangplekken kan alleen bestaan als de bus niet als een openbare ruimte wordt beschouwd waarvoor de overheid voor orde moet zorgen. Dus controleert en snel ter plaatse is als er een probleem wordt gemeld. Voor mensen boven de 12 jaar kan een toegangspasje worden gemaakt voor een betaalbaar bedrag die ingenomen wordt bij wangedrag.
Je hebt niks aan gratis OV als de bus niet komt opdagen stelt De Jong met Spithorst. Wat een diepzinnigheid. Zijn de voorstanders van gratis OV dan tegen een uitgebreid en goed functionerende dienstregeling??? Wij zijn ze nog nooit tegengekomen.
Tot slot wordt er zorg uitgesproken over de 28 miljoen die het de provincie kan kosten. Dat is een schijntje vergeleken met de kosten van de OV-chipkaart die in de miljarden loopt. Het gaat ook voorbij aan de economische voordelen; maar ja die zijn niet zichtbaar op de begroting van vervoer. De Jong zit dus gevangen in een hokjesgeest.

Nico Schouten
Mahmut Erciyas
SP-statenleden
(Een ingekorte versie van deze brief stond eerder in het Brabants Dagblad)