SP stelt vragen overAffakkeling BASF Antwerpen

26 november 2007

SP stelt vragen overAffakkeling BASF Antwerpen

Inwoners uit het westen van onze provincie klagen de laatste weken over geluids- en stankoverlast, vermoedelijk als gevolg van affakkeling bij BASF in het Antwerpse havengebied. Officieel heet het dat de affakkeling een verplichte procedure is die niet langer duurt dan 8 dagen, maar veel bewoners klagen in reacties op publicaties in BN/De Stem* dat het affakkelen twee tot drie weken heeft geduurd. Mensen met ziekte aan luchtwegen moesten enkele malen van de normale dosis medicijnen slikken om enigszins normaal te kunnen ademen.

Zoals genoemd, betreft het een actie van een in België gevestigd bedrijf. De SP-fractie vraagt zich af welke actie het college bereid is te nemen om een dergelijke overlast in de toekomst te voorkomen. Ron van Zeeland heeft daarom de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten gesteld:

1. Zijn er bij de bevoegde instanties in Nederland klachten gemeld n.a.v. het affakkelen van BASF in de Antwerpse haven? Zo ja, hoeveel, bij welke instantie en van welke aard?

2. Hebben zich meer mensen gemeld bij medische diensten met klachten aan luchtwegen ten tijde van de affakeling dan normaal gesproken in vergelijkbare perioden?

3. Vindt u het aanvaardbaar dat een affakkelprocedure in België tot overlast in Nederland leidt?

4. Welke (internationale) wet- en regelgeving is van toepassing op het vermijden van schade en hinder dat door een bedrijf, gevestigd in België, wordt veroorzaakt bij inwoners van Nederland? Voldeed de affakeling door BASF aan die wet- en regelgeving en aan de op grond daarvan benodigde ontheffingen en vergunningen?

5. Bent u in overleg met het bevoegde gezag in België om deze zaak aan de orde te stellen en onkosten van geleden milieuschade en -hinder te verhalen en dergelijke schade en -hinder in de toekomst te voorkomen? Zo ja, waar en wanneer vindt dit plaats en wat zijn de resultaten van dit overleg? Zo nee, gaat u dit overleg starten en wat is daarbij uw inzet?

6. Onderneemt u ook actie richting de leiding van BASF om hen aan te spreken op haar maatschappelijke verantwoordelijkheid, ook voor Nederlandse omwonenden? Zo ja, kunt u ons informeren over de resultaten? Zo nee, waarom niet?