SP wil nachttreinen voor Roze Zaterdag in Bergen op Zoom

4 juni 2007

SP wil nachttreinen voor Roze Zaterdag in Bergen op Zoom

Op 30 juni aanstaande vindt in onze provincie voor de derde keer in de geschiedenis een Roze Zaterdag* plaats. Dit jaar is Bergen op Zoom gaststad van dit landelijke emancipatie-evenement voor homoseksuelen, lesbiënnes, biseksuelen en transgenders. Veel deelnemers komen met het openbaar vervoer naar het evenement. De activiteiten gaan door tot na 02.30 uur 's nachts. De overnachtings- en parkeermogelijkheden in de stad zijn beperkt. Er zijn slechts 750 parkeerplaatsen en hotels zijn grotendeels volgeboekt. Er wordt een camping ingericht met 500 plaatsen. De organisatie verwacht minstens 30.000 bezoekers van buiten de stad.

De gemeente Bergen op Zoom is nu bezig met het opstellen van een vervoersplan. De organisatie heeft tevergeefs geprobeerd om met de NS tot afspraken te komen om nachttreinen in te zetten. Voor de organisatie die op vrijwilligers draait is het commercieel huren van extra nachttreinen financieel niet haalbaar. De organisatie is erg bezorgd over de veiligheid van bezoek(st)ers als die na sluiting van feesten en horeca op straat belanden.

De SP is verheugd dat Brabant weer gastprovincie is van Roze Zaterdag en juicht toe dat het de organisatie het gebruik van het openbaar vervoer wil stimuleren. Tegelijk heeft de fractie zorgen als het om de veiligheid en het vervoer gaat van bezoekers die mogelijk zullen stranden als er geen adequaat aanvullend treinvervoer tot stand komt.

Naar aanleiding hiervan heeft de fractie van de SP de volgende vragen aan het college gesteld:

1. Is uw College op de hoogte van het belang van het evenement Roze Zaterdag 2007 in Bergen op Zoom?

2. Bent u, met de SP-fractie, van mening dat het een goede zaak is dat bij zulke evenementen het gebruik van het openbaar vervoer gestimuleerd wordt?

3. Bent u bereid met de Nederlandse Spoorwegen (NS) in overleg te treden teneinde te bevorderen dat bezoekers van de Roze Zaterdag 's nachts met de trein de stad kunnen verlaten, in de richting Antwerpen en aansluiting in Rotterdam en Utrecht (via ’s-Hertogenbosch) op het nachtnet?

* In Nederland wordt jaarlijks op de laatste zaterdag van juni Roze Zaterdag gehouden. Op die dag braken in 1969 in New York rellen uit, nadat de politie de homobar Stonewall Inn in Christopher Street was binnengevallen. De rellen leidden tot de georganiseerde strijd voor de rechten voor homo's en lesbiënnes. Ook in andere landen werden organisaties opgericht. In Nederland wordt de Roze Zaterdag vanaf 1979 onder die naam gehouden. Vanaf 1981 vindt de Roze Zaterdag elk jaar in een andere stad plaats.