SP vraagt aandacht voor waterafsluitingen in Brabant

20 juni 2007

SP vraagt aandacht voor waterafsluitingen in Brabant

januari 2007 hebben SP Tweede Kamerleden Jansen en Karabulut vragen gesteld over het afsluiten van duizenden huishoudens van gas en electra, dit ondanks over-eengekomen betalingsregelingen. In haar antwoord stelde minister Van der Hoeven, dat energiebedrijven klanten met betalingsproblemen die bereid zijn een schuldre-geling te treffen, niet mogen afsluiten. Klanten die inmiddels afgesloten zijn, dienen weer aangesloten te worden.
Wat betreft de afsluiting van de watervoorziening, merkte minister Brinkman in 2005 op, dat dit slechts in uitzonderlijke gevallen en in uiterste instantie voorkwam. Over 2005 betrof het echter meer dan 8000 huishoudens, zo blijkt uit een artikel van 6 april jl..in dagbladengroep De Stentor. En in 2006 zou het volgens hetzelfde artikel acht- tot tienduizend huishoudens betreffen.

Via gegevens van de afdeling Communicatie en de website van Brabant Water ontstaat het volgende beeld:
- In 2005 zijn 904 en in 2006 zijn 790 klanten/huishoudens afgesloten van water.
- De incassoprocedure van Brabant Water is als volgt: Na een rekening krijgt de klant 4 weken om te betalen. Een eerste schriftelijk herinnering volgt na 3 weken, na weer 2 weken volgt de tweede schriftelijke herinnering met €19,90 extra aan incassokosten. De derde schriftelijke herinnering volgt weer na 2 weken opnieuw verhoogd met €23. Daarna gaat de incasseerder langs met een zgn. “blauwe” kaart binnen een week te betalen en vervolgens met een “rode” kaart (betalingstermijn 5 dagen). De kosten hiervoor bedragen nog eens €40 , zodat de hele incasso €82,90 bedraagt.
- Brabant Water vermeldt, dat de klant geattendeerd wordt op de dienstverle-ning van een uitkerende instantie of bijvoorbeeld de schuldhulpverlening, maar uit de gegevens blijkt, dat dat pas gebeurt, als de incasseerder langs gaat.
- Als daarna de monteur langskomt om af te sluiten moeten altijd €84,00
incassokosten betaald worden, ook als het bedrag intussen net betaald is.
- Heraansluiting kost €193,00
- Het is mogelijk met Brabant Water een betalingsregeling te treffen, maar of dat ook bij een gewone betalingsachterstand kan, is onduidelijk.

Naar aanleiding van het bovenstaande heeft Willemieke Arts van de SP Statenfractie Noord-Brabant de volgende vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten:

1. Zijn GS van mening, dat het maatschappelijk verantwoord is over te gaan tot het afsluiten van een eerste levensbehoefte als drinkwater?
2. Kosten van incasso en heraansluiting bedragen bij Brabant Water €277,00, nog afgezien van de opgelopen schuld voor de waterlevering. Onduidelijk is, of Brabant Water pas weer aansluit, nadat alle vorderingen inclusief de incassokosten zijn voldaan.
Achten GS de kans aanwezig, dat dit voor mensen met een laag inkomen een onneembare financiële drempel kan zijn?
3. Weten GS, hoeveel gezinnen er langer dan een week afgesloten zijn (ge-weest) van drinkwater in 2006 en 2007?
4. Delen GS de mening van de SP, dat mensen die bereid zijn een betalings-regeling te treffen onder geen voorwaarde mogen worden afgesloten? Dit analoog aan de mening van minister van den Hoeve inzake betalings-achterstanden bij energiebedrijven.
5. Bent u bereid Brabant Water op korte termijn aan te sporen al bij de eerste herinnering (telefonisch) contact op te nemen met de klant, zodat snel duidelijk wordt, of de klant kan/wil betalen? Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?
6. Bent u bereid Brabant Water aan te sporen klanten die aangeven wel te willen, maar niet te kunnen betalen, bij de eerste aanmaning al door te geleiden naar schuldhulpverlening om zo onnodige extra schuld t.g.v. incasso en heraan-sluiting te vermijden?
7. Deelt u de mening van de SP, dat met name de stappen vanaf de eerste herinnering in de incassoprocedure elkaar te snel opvolgen en daarom de klant te weinig gelegenheid geven (zelf) een betalingsoplossing te vinden? Deze stappen zouden minstens de dubbele tijd moeten krijgen. Bent u bereid deze stellingname bij Brabant Water neer te leggen? Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?