h

In gesprek met chauffeurs Arriva

22 februari 2007

In gesprek met chauffeurs Arriva

Emile Roemer, de kersverse SP-woordvoerder voor verkeer en vervoer in de Tweede Kamer, sprak vanmiddag in Den Bosch met enkele chauffeurs van Arriva. Het busbedrijf, dat op het allerlaatste moment een deel van de concessie van Connexxion overnam, is de laatste weken nogal negatief in het nieuws vanwege de slechte kwaliteit van de bussen.
Emile Roemer (rechts) in gesprek met chauffeur

De chauffeurs benadrukken dat het zeker niet de schuld is van Arriva dat het stads- en streekvervoer zo is afgetakeld. “Marktwerking betekent dat de provincie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en dat de aandeelhouders hun dividend willen ontvangen. Pas daarna zijn de chauffeurs en de passagiers aan de beurt,” zo merkte een van hen op. “Dit gaat ten koste van de kwaliteit van de beroepsuitoefening en van het werkplezier.”
Het moet natuurlijk niet kunnen dat reizigers met gevaarlijke bussen vervoerd worden, maar als Connexxion het zo laat in de procedure laat afweten, dan kun je niet verwachten dat Arriva binnen een paar maanden alles perfect op orde heeft. De chauffeurs zijn er zeker van dat het bedrijf er momenteel alles aan doet om de bussen veilig te maken.

De sfeer is tamelijk gelaten. Gelukkig komen agressieve passagiers niet zo heel veel voor, niet zoals bijvoorbeeld in Dordrecht, maar de chauffeur is natuurlijk wel het mikpunt voor de op zich vaak terechte woede van de reizigers. Daardoor beleeft menig chauffeur benauwde momenten op de bus, vooral ook omdat communicatie met de centrale in veel van de nu ingezette bussen niet mogelijk is.

De SP pleit al jaren voor het afschaffen van de aanbestedingsplicht en het terugbrengen van het openbaar vervoer in overheidshanden. In Brabant is de aanbesteding op zich al twee keer mislukt, terwijl het stads- en streekvervoer er sinds de verkoop van de oude BBA zeker niet beter op is geworden. Integendeel. Iemand zou eens uit moeten rekenen hoeveel splinternieuwe, toegankelijke bussen er aangeschaft hadden kunnen worden voor de prijs van het hele mislukte aanbestedingencircus.

U bent hier