SP en GroenLinks willen duidelijkheid buurtbus

14 januari 2007

SP en GroenLinks willen duidelijkheid buurtbus

In het licht van de discussie ‘Gratis of Goedkoop Openbaar Vervoer’ die vrijdag a.s. in de commissie gehouden wordt is het wrang om te constateren dat delen van Oost-Brabant verstoken zijn van openbaar vervoer. De gedeputeerde, Eric Janse de Jonge, heeft afgelopen vrijdag nog geprobeerd het conflict met de stakende buurtbuschauffeurs op te lossen, maar helaas nog zonder resultaat.

De fracties van de SP en GroenLinks zijn van mening dat de buurtbussen voor veel bewoners op het Brabantse platteland een onmisbare schakel in het openbaar vervoernet zijn. Ondanks dat onze fracties in het verleden niet gelukkig waren met de vervanging van lijndiensten door buurtbussen, moeten we constateren dat de vrijwilligers op de buurtbussen een geweldige inzet hebben gepleegd om de verslechtering van de bereikbaarheid tegen te gaan. Deze vrijwilligers besteden dagelijks tijd en energie zodat dorpen niet verstoken zijn van openbaar vervoer. Het is in het belang van de kwaliteit, het imago en de positie van het gehele openbaar vervoer dat de buurtbuschauffeurs zo snel mogelijk met goede zin weer aan de slag kunnen.

Gelet op de diversiteit van de klachten van de buurtbuschauffeurs en de gewijzigde inzichten qua aansturing vanuit de vervoerbedrijven en de provincie vinden onze fracties het noodzakelijk om op zo korte mogelijk termijn deze problematiek in de commissie EMG te bespreken.

De fracties hebben daarom gevraagd het aan de agenda van de commissie toe te voegen