h

De kandidaten voor Een Beter Brabant

10 januari 2007

De kandidaten voor Een Beter Brabant

1. Nico Heijmans
Nico Heijmans
Nico Heijmans is twaalf jaar lid van Provinciale Staten voor de Socialistische Partij en nu voor de tweede keer lijsttrekker. De 53-jarige Heijmans woont in Rosmalen en is in het dagelijks leven scholingsmedewerker bij de SP.
“De SP heeft in de afgelopen vier jaar vanuit de oppositie heel wat dingen aangepakt. Zo namen wij het initiatief om te voorkomen dat nationaal Monument Kamp Vught intree moest gaan heffen en het was ook de SP die gratis stads- en streekvervoer op de agenda zette.
We organiseerden een grootscheepse klachtenactie over de slechte service van Essent, hielden een meldweek over de Jeugdzorg en deden onderzoek naar de (on)tevredenheid onder klanten van de Taxihopper.
Jammer genoeg hebben we ook een aantal minder fraaie zaken aan de kaak moeten stellen, zoals de goudgerande wachtgeldregeling die de statenleden voor zichzelf bedacht hadden, het betaald bijklussen van de Commissaris van de Koningin bij de ING-bank en de onnodige en dure reisjes naar verre oorden die statenleden steeds maar weer maakten”.

2. Mia van Boxtel
Mia van Boxtel
Mia van Boxtel, tekstschrijver, 56 jaar, woonplaats Sint Oedenrode : “We maken korte metten met de wachtlijsten in de jeugdzorg en er komt geen kind dat zorg nodig heeft meer in een jeugdgevangenis terecht. Jeugdhulpverleners moeten eindelijk weer eens hun vak kunnen uitoefenen in plaats van bedolven te worden onder de bureaucratie.

3. Mahmut Erciyas
Mahmut Erciyas
Mahmut Erciyas, beleidsmedewerker, 31 jaar, woonplaats: Oss : “Integratie lukt alleen als er voldoende voorwaarden en gelegenheden voor ontmoeting worden geschapen. Daar moet de provincie ook wat aan doen.”

4. Nico Schouten
Nico Schouten
Medewerker Wetenschappelijk Bureau SP, sinds vier jaar lid Provinciale Staten, 61 jaar, woonplaats: Oss
De economische ontwikkeling in Noord-Brabant moet gericht zijn op meer duurzaamheid en minder transportbewegingen. Het voordeel van dicht bij zeehavens te liggen dreigt een nadeel te worden door de verstopping van wegen, waardoor lokaal en regionaal opererende bedrijven op extra kosten worden gejaagd. Ook de leefbaarheid van de provincie loopt gevaar. Werkgelegenheid is belangrijk, maar niet elke soort werkgelegenheid. Meer aandacht is nodig voor publieke vooorzieningen.

5. Marijke Kamphorst
Marijke Kamphorst
Voorzitter ouderenplatform SP, raadslid Eindhoven, voorzitter SP Eindhoven, 60 jaar, woonplaats: Eindhoven

6. Willemieke Arts
Willemieke Arts
Lerares Duits, organisatie-secretaris SP Eindhoven, 56 jaar, woonplaats Eindhoven
“De provincie Noord Brabant zit behoorlijk in de slappe was. Ik vind het onze taak als SP om er op toe te zien, dat dit geld goed besteed wordt. Dus het geld inzetten, waar het écht nodig is: jeugdzorg, openbaar vervoer en fietspaden, een beter en schoner milieu, enz. En niet uitgeven aan nutteloze prestigeprojecten, meer asfalt, snoepreisjes, dure adviesbureaus en riante wachtgeldregelingen. Ook de controle op uitgegeven geld hoort bij onze taak.”

7. Spencer Zeegers
Spencer Zeegers
Spencer Zeegers, stafmedewerker, 52 jaar, woonplaats Uden : “De leefbaarheid van kleine dorpen mag niet verder achteruit gaan. Voorzieningen als bibliotheken, winkels, huisartsenposten, consultatiebureaus en vooral ook openbaar vervoer moeten minstens behouden blijven en liefst verbeteren.”

8. Wouter van der Staak
Wouter van der Staak
Wouter van der Staak, Lerarenopleiding Maatschappijleer, 25 jaar, woonplaats Boxtel: “Een heel belangrijke opdracht voor de komende jaren is: veel beter omgaan met het milieu. Energiebesparing, ontwikkeling van nieuwe energiebronnen, zuinig zijn met water, bevorderen van (biologische) landbouw die vooral produceert voor de directe omgeving.”

9. Veerle Slegers
Veerle Slegers
Veerle Slegers, MBO-docent Engels en Maatschappijleer, 39 jaar, woonplaats Tilburg : “Vroeger werden we gek verklaard met ons pleidooi voor gratis busvervoer. Toch hebben gemeenten als Tilburg het inmiddels met succes ingevoerd. Maar, je moet ook kunnen komen waar je moet zijn, dus meer lijnen, meer haltes en meer bussen per dag.”

U bent hier