h

SP stelt vragen over uitbreiding De Heus

20 december 2006

SP stelt vragen over uitbreiding De Heus

Veevoederfabriek De Heus in Ravenstein levert al heel wat jaren problemen op voor de omwonenden. Omdat de fabriek vlakbij het oude stadscentrum staat, in de uiterwaarden van de Maas, heeft in feite de hele stadskern van Ravenstein last van stank, stofdeeltjes en lawaai en is het gevaar van een stofexplosie niet denkbeeldig. Bovendien ondervinden ook de bewoners van nieuwere wijken hinder van met name het vrachtverkeer dat door de fabriek gegenereerd wordt. De infrastructuur is niet berekend op de twintig- of vijftigtonners die over smalle dijken en gewone straten moeten rijden voordat ze de snelweg op kunnen. Met name de trillingen geven een grote overlast, maar ook het lawaai is erg belastend en de verkeersveiligheid is zwaar in het geding.

Begin 2006 werd in het gebied van het wettelijk Beschermd Stadsgezicht door Rijkswaterstaat een vergunning afgegeven voor een nieuwe ontsluitingsweg. Bewoners menen dat dit in het kader van de richtlijnen voor ‘Ruimte voor de rivier’ ten onrechte gebeurd is, omdat de weg deels op een nieuw weg-cunet gerealiseerd moet worden.

Op het moment ligt er een ontwerpbeschikking voor de milieuvergunning bij de provincie (definitieve beschikking mogelijk in januari 2007). Hierdoor zal de productiecapaciteit kunnen worden uitgebreid van 140.000 tot 325.000 ton per jaar en zal de fabriek zeven dagen per week vierentwintig uur per dag mogen produceren. Dit brengt zowel een toename met zich mee van het vrachtverkeer (geluidsoverlast en trillingen) als van de emissie van (gevaarlijke) stoffen, ook ’s nachts en in het weekend. De stankoverlast die het gevolg is van onder andere het werken met dierlijke afvalstoffen zal waarschijnlijk nog groter worden. Verder mogen er chemocontainers geplaatst worden op hetzelfde terrein waar ook vrachtwagens moeten manoeuvreren. Tenslotte lijkt het er in de ontwerpbeschikking op dat De Heus méér hinder zal mogen veroorzaken dan vergelijkbare bedrijven op andere plaatsen.

Punten van zorg voor de bevolking zijn vooral:
a. De gevaren voor het milieu en de volksgezondheid, onder andere als gevolg van de emissie van fijnstofdeeltjes, organische en chemische stoffen (bijvoorbeeld dierlijk afval, maar ook antibiotica);
b. De infrastructuur van Ravenstein is totaal niet ingericht op het zware vrachtverkeer dat De Heus nu al genereert, laat staan op een toekomstige uitbreiding;
c. De stad Ravenstein en haar directe omgeving is in 1977 wettelijk aangewezen als beschermd stadsgezicht, een status die het historische feit gedenkt dat Ravenstein in de veertiende eeuw aan de Maas is ontstaan. Ravenstein is een van de ‘parels’ uit de Nota Belvedère. Het dag en nacht (het bedrijf wordt ’s nachts aangelicht) ontsierende aanzicht en de overlast van De Heus vormen echter een belemmering voor de ontwikkeling van andere economische activiteiten.
d. De Heus, evenals de nieuw aan te leggen weg, bevindt zich in de uiterwaarden van de Maas. Deze plek vormt een van de belangrijkste nautische knelpunten in de waterafvoer voor de rivier de Maas.
e. Als er nu uitgebreid wordt en straks blijkt dat er toch verplaatst moet worden, wat gaat dat dan aan compensatie kosten?

SP Statenlid Mia van Boxtel stelde daarom de volgende vragen aan het college van G.S.:

1. Ravenstein is een oude vestingstad met een beschermd stadsgezicht dat zeer aantrekkelijk is voor toerisme. Heet aanzicht van de stad wordt echter ontsierd door de genoemde veevoederfabriek. Bent u het met ons eens dat inzetten op toerisme uiteindelijk veel meer economische voordelen en werkgelegenheid voor Ravenstein zal opleveren dan een geheel geautomatiseerde fabriek van een verder niet in deze plaats gevestigd bedrijf? Zo ja, bent u het dan ook met de SP eens dat dit consequenties moet hebben voor op zijn minst de uitbreidingsmogelijkheden van De Heus?
2. Klopt het dat de provincie het bedrijf onlangs nog een dwangsom heeft opgelegd voor het zonder toestemming uitbreiden van de productiecapaciteit en het schenden van afspraken over rijtijden van vrachtwagens? Zo ja, is het dan niet zo dat deze zelfde overtredingen met het afgeven van een milieuvergunning alsnog gelegaliseerd zullen worden? En als dit het geval is, welke cruciale beleidsveranderingen hebben dan geleid tot een (ontwerp) milieubeschikking die in feite het tegendeel behelst van de genoemde dwangsombeschikking?
3. Welke chemische stoffen worden er in welke omstandigheden opgeslagen op het fabrieksterrein? Voldoen de opslag en de aan- en afvoer van deze stoffen aan de wettelijke regels, met name gezien de gebrekkige infrastructuur?
4. Berust de bewering van de omwonenden dat De Heus ‘veel meer overlast mag veroorzaken dan andere bedrijven in deze branche’ op waarheid en zo ja, hoe kunt u dit verantwoorden?
5. Is het College bekend met een uitspraak van watergraaf Verheyen dat oplossing van het nautisch knelpunt in de Maas bij Ravenstein in het kader van Ruimte voor de Rivier zodanige verlichting geeft dat het aanpakken van een aantal andere knelpunten kan komen te vervallen, wat een hoge kostenbesparing op zou leveren? Zo ja, bent u dan bereid om een en ander te onderzoeken? En bent u, bij een positieve uitkomst, bereid om verplaatsing van De Heus naar een geschiktere locatie te overwegen?
6. Is het mogelijk dat de onlangs verleende vergunning van RWS voor de aanleg van een buitendijkse, in het beschermde stadsgezicht gelegen ontsluitingsweg ten onrecht is afgegeven? Volgens de omwonenden zal deze weg méér knelpunten opleveren voor de verkeersveiligheid op de smalle dijk, evenals doorstroombelemmeringen voor het rivierwater. Bent u het hiermee eens? Zo ja, wat denkt u hieraan te doen?
7. Is het College bekend met het feit dat er volgens een onderzoek van TU Delft in Nederland gemiddeld één keer per week een meer of minder grote stofexplosie plaatsvindt en dat een mengvoederbedrijf gevoelig is voor een dergelijke explosie? Acht u het verantwoord dat een dergelijk bedrijf op veertig meter afstand van een stadskern blijft voortbestaan?
8. Is er een verband tussen het vertrek van De Heus uit de Bossche binnenstad en de uitbreiding van hun fabriek in Ravenstein?

U bent hier