SP stelt vragen over het vertrek van deel Essent naar Zwitserland

8 november 2006

SP stelt vragen over het vertrek van deel Essent naar Zwitserland

N.a.v. een publicatie via persbureau Reuters, is de SP Statenfractie Noord-Brabant tot de ontdekking gekomen dat Essent, waarvan alle aandelen in overheidshanden zijn, voornemens is een deel van haar activiteiten te verplaatsen naar Zwitserland. Dit heeft gevolgen voor de werkgelegenheid in Nederland en met name Noord-Brabant, maar bovendien vindt de SP het onaanvaardbaar dat een overheidsbedrijf vanwege belastingdruk haar activiteiten naar het buitenland verplaatst.

Noord-Brabant is met ruim 30 % van de aandelen Essents grootste aandeelhouder. De SP fractie wil van deze grootste aandeelhouder weten wat zij van dit voornemen van Essent vindt en stelt daarom de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten:

1) Klopt het bericht dat Essent handelsactiviteiten naar Genève gaat overbrengen.
2) Klopt het dat deze verhuizing belastingvoordelen oplevert?
3) Achten Gedeputeerde Staten het correct dat een Nederlands overheidsbedrijf aast op belastingvoordelen in een ander land?
4) Achten Gedeputeerde Staten het aanvaardbaar dat met deze overplaatsing werkgelegenheid in onze land, in het bijzonder in onze provincie, verdwijnt?
5) Hebben Gedeputeerde Staten pogingen gedaan de overplaatsing niet te laten doorgaan?