SP wil statenonderzoek naar de gang van zaken rond aanbestedingen in het stads – en streekvervoer

20 oktober 2006

Gezien de grote problemen met betrekking tot het openbaar stads – en streekvervoer in Noord-Brabant, vraagt de SP statenfractie Noord-Brabant aan Provinciale Staten een statenonderzoek in te stellen. Een verzoek om dit te agenderen op de komende Statenvergadering van 2 en 3 november is inmiddels naar de voorzitter van de Staten en naar het presidium verstuurd.

De SP stelt daarin dat de aanbesteding voor de tweede keer verkeerd loopt. Hierdoor bestaat er veel onduidelijkheid en onzekerheid bij de werknemers van de vervoersbedrijven. Ook veel burgers komen erdoor in de problemen en het aanzien van het OV wordt geschaad.

Hoe heeft dat nu voor de tweede keer zo kunnen gebeuren?

De SP stelt voor dat er een onderzoekscommissie ingesteld wordt die de gang van zaken gaat onderzoeken rond de eerste aanbesteding in 2005 en de nieuwe aanbesteding 2006. In dit onderzoek (een soort parlementaire enquête) moeten in ieder geval de procedures rond aanbesteding en besluitvorming, de informatie aan de statenleden en zoveel andere informatie als voor een goed begrip noodzakelijk is, betrokken worden.

Doel van dit onderzoek is, naast het verkrijgen van duidelijkheid, het voorkomen van fouten in de toekomst.