SP Den Bosch en Statenfractie solidair met chauffeurs BBA

16 oktober 2006

SP Den Bosch en Statenfractie solidair met chauffeurs BBA

Op maandag 16 oktober vonden de chauffeurs van de BBA het welletjes.
Na 2,5 jaar onzekerheid en nadat ze vorige week waren afgescheept met hele vage beloftes, kwamen zij spontaan in actie. Met zeker 150 man sterk toog men ’s morgens met de bus naar het provinciehuis, waar een overleg tussen de provincie en Connexxion, BBA en Hermes stond gepland. Natuurlijk waren de SP-statenfractie en de afdeling Den Bosch er bij om hun solidariteit met de Brabantse chauffeurs te betuigen.
Enkele honderden chauffeurs verzamelden zich op het provinciehuis

Nadat de Gedeputeerde beloofd had zijn best te zullen doen in het volgende gesprek, besloten de chauffeurs om niet meteen weer aan het werk te gaan, maar af te wachten wat het overleg voor hen zou opleveren.
Na ruim anderhalf uur vertelde vakbondsbestuurder Leen van der List de chauffeurs dat er op donderdagavond waarschijnlijk een duurzame oplossing zou liggen voor de komende acht jaar. Hij liet ook min of meer weten dat er besloten was te stoppen met de juridische touwtrekkerij en dat de rechtszaken die door de provincie en Connexxion waren aangespannen van de baan waren.
Het gaat te ver om te stellen dat de chauffeurs hier razend enthousiast op reageerden, maar onder de duidelijke afspraak dat zij zo nodig op vrijdagochtend weer naar het provinciehuis zouden komen, werd de actie in het provinciehuis beëindigd.
De chauffeurs gingen weer aan het werk om de mensen de rest van de dag gratis te vervoeren.
De chauffeurs kunnen terugkijken op een spontane actie die bijzonder keurig is uitgevoerd en ze hebben in ieder geval alle partijen stevig onder druk gezet om nu eindelijk eens met een goede definitieve oplossing te komen.

Hieronder een fotoimpressie van de actie van de chauffeurs:
Er stonden ongeveer 100 bussen voor het provinciehuis