Openbare Vergadering symbolisch voor geklungel provincie?
Openbare Vergadering symbolisch voor geklungel provincie?
De fractievoorzitters en leden van commissie EMG zijn vandaag voor niets op komen dagen bij een extra vergadering. Evenals een kleine veertig bezorgde BBA chauffeurs die hoopten dat de provincie duidelijkheid zou geven over de nieuwe dienstregeling die moet ingaan op 10 december 2006. Na een keurige ontvangst wilde de meerderheid van de commissie EMG in beslotenheid vergaderen, maar zelfs dat lukte ze niet. De vergadering werd onverrichter zake beëindigd en alle hoop is nu gericht op de overleggen tussen provincie, bonden en vervoerders op donderdag.
Dinsdag werd besloten om een extra (openbare) vergadering te houden over de problemen met de onderhandelingen voor de nieuwe concessies in Brabant. De provincie heeft de nieuwe vervoerders – Connexxion en Hermes – voor de rechter gedaagd met de eis om hun eigen aanbod na te komen. Woensdag eind van de ochtend werd bekend dat het om een besloten vergadering zou gaan. Daar ging de SP niet mee akkoord. Al was het alleen maar omdat er BBA chauffeurs hadden toegezegd naar de – toen nog openbare - vergadering te komen.
De commissie begon openbaar met insprekers van het FNV en de ondernemingsraad van de BBA. Hierop zou de commissie in beslotenheid vergaderen of de vergadering openbaar of besloten zou zijn. Omdat er te weinig leden van de commissie EMG waren (8 van de 24) mocht volgens de reglementen geen besloten vergadering gehouden worden. Daarvoor was een meerderheid nodig (13). De SP had hier overigens tegengestemd, want we hadden immers zeer betrokken en verontruste gasten die ook geïnformeerd wilden worden. Omdat de gedeputeerde in openbaarheid niks wilde zeggen - het zou tegen de provincie gebruikt kunnen worden in de rechtzaak – was de vergadering afgelopen, zonder dat er ook maar iets is besproken.
Dit geklungel lijkt wel symbolisch voor het hele aanbesteden in Brabant. Bij de aanbesteding in 2005 waren de voorwaarden van de provincie niet transparant en consequent genoeg. De BBA kreeg hier het nadeel van de twijfel: ze zouden te laag hebben ingeschreven. Na een rechtzaak van de BBA werd de hele aanbestedingsprocedure gestopt en opnieuw begonnen. In 2006 is de offerte van de winnende partijen, Hermes en Connexxion, zo laag dat de provincie vroeg of ze alles – met name het meer en minderwerk - wel juist ingevuld hadden. In tegenstelling tot de BBA kregen Hermes en Connexxion het voordeel van de twijfel toen op de dag van de besluitvorming (27 juni 2006) een fax binnenkwam dat de offerte een ‘verschrijving’ bevatte. In plaats van de offerte meteen terzijde te leggen probeerde men de winnaars de komende 8 jaar aan een wurgcontract te houden. Dat belooft niet veel goeds.
Aangezien de commissie al die tijd hierover niet geïnformeerd was en de zaak nu onder de rechter ligt is de democratische controle buitenspel gezet. En met een beetje pech moeten de Staten lijdzaam toezien hoe op 10 december er even geen bussen meer rijden in Brabant. Personeel en reiziger dreigen de dupe te worden van deze aanbestedingssoap en de juristen de winnaars. Het wordt tijd dat we met deze aanbestedingswaanzin stoppen: ‘pak de bus terug!’
- Zie ook:
- Openbaar Vervoer in Brabant