SP en Groen Links willen bespreking gratis bus- en streekvervoer in statenvergadering van 29 september.

18 september 2006

Al eerder deden SP en Groen Links voorstellen om in Brabant te komen tot (een vorm van) gratis openbaar busvervoer in Brabant.Een meerderheid van CDA en VVD blokkeerden dit.
Inmiddels lijkt het CDA een ommezwaai van 180 graden gemaakt te hebben en helemaal te gaan voor gratis busvervoer in heel Brabant. Een fantastische ontwikkeling naar de mening van beide statenfracties.
Maar beide fracties zijn ook van mening dat we erg moeten uitkijken voor valse verwachtingen die gewekt worden.
Uit de woorden van de gedeputeerde valt te beluisteren dat hij definitieve besluitvorming over de verkiezingen van 7 maart wil tillen. SP en Groen Links willen dat er nog in deze statenperiode definitieve besluitvorming plaatsvindt.
Dat is eerlijk en duidelijk naar de kiezer toe.

Bijgevoegd treft u het verzoek tot agendering aan.

Geachte voorzitter, leden Presidium,

Nadat er in april van dit jaar in onze Provinciale Staten nog onvoldoende draagvlak was voor een experiment met gratis busvervoer in Brabant, kunnen we nu vaststellen dat er tot onze grote vreugde zich een duidelijke meerderheid aftekent die ernst wil maken met invoering van gratis openbaar busvervoer op korte termijn.
Het weekend ´zonder kaartje met de bus´ in Brabant is zeer succesvol geweest en heeft zelfs landelijk veel publiciteit opgeleverd. Onze gedeputeerde heeft via de media onder andere laten weten nu snel aan de slag te gaan met de nodige voorbereidingen om te komen tot invoering van gratis stads- en streekvervoer.
De fracties die dit verzoek indienen zijn uitermate verheugd met deze ontwikkelingen.
Wij vinden echter wel, dat wanneer we als provinciaal bestuur een dergelijke grote wijziging van ons beleid gaan inzetten, we op zijn minst daarover met elkaar van gedachten moeten hebben gewisseld.
Tenslotte zijn wij als Staten toch degenen die de kaders stellen en die aan GS opdracht kunnen geven om binnen bepaalde kaders zaken uit te werken. En ondanks dat misschien wel een grote meerderheid in de Staten voor uitwerking van een gratis OV-plan is, moet toch ook de mening van alle fracties gehoord kunnen worden.
Uitwerking van een plan tot gratis OV heeft daarnaast natuurlijk ook alleen maar zin, wanneer er in de staten een bereidheid is hiervoor de middelen vrij te maken.
Beide fracties willen in deze vergadering tevens aan de orde stellen hoe het traject van besluitvorming zal gaan verlopen. De gedeputeerde heeft aangegeven definitieve besluitvorming niet meer in deze bestuursperiode te willen laten plaatsvinden. SP en Groen Links zijn van mening dat besluitvorming juist in deze bestuursperiode dient plaats te vinden. Kiezers hebben dan ondubbelzinnig inzicht in de definitieve standpunten van de verschillende fracties ten aanzien van dit majeur onderwerp.

Ondergetekende fracties zijn zich ervan bewust dat inmiddels de agenda voor de statenvergadering is vastgesteld. Wij zijn echter ook van mening dat wanneer zo’n belangrijk onderwerp als gratis OV in Brabant aan de orde is en zo bijzonder in de actualiteit staat, de staten zich verplicht zouden moeten voelen op deze actuele ontwikkeling in te gaan. Temeer omdat door de Gedeputeerde uitspraken zijn gedaan die verder strekken dan de recentelijk vastgestelde visie OV.
Liever dan via een verzoek tot interpellatie of een motie “vreemd aan de orde van de dag”, doen beide fracties een dringend beroep op u bespreking van bovengenoemd onderwerp op 29 september 2006 mogelijk te maken middels toevoeging aan de agenda.

Namens de SP-statenfractie,

Nico Heijmans