SP maakt einde aan vriendjespolitiek.

27 juni 2006

SP maakt einde aan vriendjespolitiek.

Namens de provincie worden er commissarissen benoemd bij allerlei instellingen waar de provincie (mede)-eigenaar van is. U moet dan denken aan instellingen als Essent, BOM(Brabantse OntwikkelingsMaatschappij) en Eindhoven Airport. Dat ging altijd zo: Gedeputeerde Staten gingen eens kijken in hun netwerkjes van bevriende politici, vrienden en kennissen en kwamen dan zo tot de benoeming van een persoon die namens de provincie in de Raad van Commissarissen kwam te zitten. Vaak waren dat dan ook mensen met al een slordige tien of twintig nevenfuncties.

De laatste benoeming die zo plaatsvond was de benoeming van dhr van Velzen tot Provinciaal Commissaris bij Eindhoven Airport. Dhr van Velzen was landelijk voorzitter van het CDA in de periode Elco Brinkman.
Naar aanleiding van deze benoeming stelde de SP-fractie schriftelijke vragen. Vragen die gingen over het “old boys network” over het feit of deze persoon wel over de juiste kwalificaties beschikte etc etc.
De vragen van de SP waren aanleiding tot een verdergaande discussie over het feit of deze wijze van benoemen, met een mooie term ook wel “coöptatie” genoemd, nog wel van deze tijd was, en of deze wijze van benoemen niet een soort bevestiging was van “in de politiek speelt men elkaar wel de leuke baantjes toe”.
De SP heeft hierop aan de andere fracties voorgesteld om in de toekomst aan alle Brabanders de kans te geven zich aan te melden als kandidaat voor een provinciaal commissariaat.
In de statenvergadering van juni resulteerde dit in een statenvoorstel waarbij werd afgesproken dat in de toekomst Gedeputeerde Staten gewoon een advertentie moeten plaatsen voor dit soort baantjes met daarin een profielschets waar de kandidaat aan moet voldoen en dat vervolgens door GS aan de fractievoorzitters wordt voorgelegd wie zij willen benoemen.
Natuurlijk zou het nog veel beter kunnen, maar het feit dat er niet alleen maar gezocht wordt in de vriendenkring van GS, vinden wij al een aardige stap op de goede weg!