Armoede in Brabant

1 juni 2006

Armoede in Brabant

Armoede in Nederland, hoe schandalig ook het lijkt of we er aan wennen. Af en toe passeert er weer een bericht in de krant: Na veel discussie heeft de provincie Noord-Brabant één miljoen beschikbaar gesteld om instanties die armoede bestrijden te ondersteunen. Die instanties en instellingen hebben zich kunnen melden, 114 maar liefst, allemaal ervan overtuigd dat er schrijnende armoede bestaat en niet zo'n beetje ook.

Wat doe je dan met maar één miljoen? Kunnen we er misschien 2,5 miljoen van maken, hét bespeekpunt wat lange tijd de gemoederen binnen de provincie heeft bezig gehouden. Maar het schijnt dat ze eruit zijn, de richtlijnen worden aangescherpt zodat één miljoen toch genoeg zal zijn. Ondersteuning van de voedselbanken wel ! Het overbodig maken van de voedselbanken dus niet ! Waar halen ze dat geld vandaan? Het geval wil dat de winsten van Essent extreem hoog zijn geweest in 2005. Daardoor heeft de provincie, als aandeelhouder, 80 miljoen winstuitkering mogen ontvangen. Let wel, die 80 miljoen is door ons allemaal opgebracht en niet omdat de winters zo koud zijn, maar gewoon omdat de energieprijzen in een paar jaar met 55% zijn gestegen en de hoogste binnen Europa zijn. Die één miljoen is dus feitelijk een heel klein koekje van een enorme bal eigen deeg. De overblijvende 79 miljoen is ook door een fors aantal gezinnen met pijn en moeite bij elkaar gebracht. Zou het niet veel juister zijn het kadootje (!) van Essent aan de provincie totaal voor armoede bestrijding in te zetten?

Cees Groot