SP heeft zorgen over vriendjespolitiek

16 februari 2006

SP heeft zorgen over vriendjespolitiek

Naar aanleiding van het bericht dat de Provincie oud-voorzitter van het CDA Wim van Velzen wil benoemen tot commissaris van Eindhoven Airport, stelde Nico Heijmans van de SP Statenfractie de gedeputeerde de volgende kritische vragen:

Bij de bevolking bestaat vaak de indruk dat de politiek er regelmatig in slaagt elkaar te voorzien van allerlei min of meer lucratieve (neven)functies. Uit navraag blijkt dat dhr van Velzen door u wordt voorgedragen op grond van coöptatie oftewel vanuit het bestaande netwerk. Zou het voor de geloofwaardigheid en het vertrouwen in de politiek niet veel beter zijn geweest wanneer er een meer openbare en transparante procedure had plaatsgevonden? Heeft het college, als pleitbezorger voor open en transparant bestuur, overwogen eens niet via het netwerk tot een voordracht te komen? Zo neen, waarom niet?

Mijn volgende vraag hangt hiermee ten nauwste samen: Via een openbare procedure hadden zich kandidaten kunnen aanmelden met zeer speciale en/of specifieke kennis en bijzondere capacitieiten/kwaliteiten. Ten aanzien van dhr van Velzen moet ik na het doorlezen van zijn CV eerlijk gezegd het antwoord schuldig blijven ten aanzien van de vraag: Wat maakt dhr van Velzen nou zo bijzonder geschikt voor dit commissariaat? Kunt u mij expliciet aangeven wat voor u dhr van Velzen tot zo'n bijzonder geschikte kandidaat maakt?

Het zal ook u niet ontgaan zijn dat er recentelijk de nodige commotie is geweest rond de opeenstapeling van functies en nevenfuncties van mensen in, of gelieerd aan de politiek. Bij het doorlezen van het CV van dhr van Velzen, zie ik dat hij naast consultant van zijn eigen adviesbureau opgeeft een elf-tal nevenfuncties te vervullen, daarnaast nog een vijftal partijpolitieke functies bezet en het lijkt erop (maar dat blijkt niet helemaal duidelijk uit het CV) dat dhr van Velzen ook nog lid is van een viertal Europese commissies. Mijn eerste vraag naar aanleiding hiervan: Vindt u het verstandig dat de provincie Noord-Brabant iemand als commissaris aanstelt die min of meer lijkt te grossieren in nevenfuncties? Tweede vraag: Gezien de vele nevenfuncties kun je je afvragen of dhr van Velzen fysiek wel in staat zal zijn zich volledig in te zetten voor dit commisariaat. Wat geeft u de overtuiging dat we met dhr van Velzen een commisaris benoemen die zich voldoende voor deze functie kan inzetten?

Tot slot: De SP-fractie is van mening dat de wijze waarop we in de provincie tot dit soort voordrachten komen, niet meer van deze tijd is. Een tijd waarin bestuurders met de mond beleiden zo enorm voor een openbaar en transparant bestuur te zijn, maar aan de andere kant werken via ondoorgrondelijke en geheimziinige procedures. Bent u bereid om de staten een procedurevoorstel voor te leggen, waarin recht gedaan wordt aan openbaarheid en transparantie?