Bezetting ‘plof’boerderij duurt voort

3 oktober 2005

Bezetting ‘plof’boerderij duurt voort

De bezetting van de boerderij in de Biesbosch, die eerder dreigde te worden opgeblazen door het filmteam van Paul Verhoeven duurt nog voort. Vanaf zondagochtend half 10 houden ongeveer 10 mensen van het SP Milieualarmteam en de SP staten fractie Noord-Brabant de boerderij bezet. Voor de boerderij en de naastgelegen recreatiewoning is door de gemeente Werkendam enige tijd geleden een sloopvergunning afgegeven. Enkele weken geleden werd bekend dat er zich zeldzame vleermuizen bevinden in de schuren van de beide gebouwen.

De actievoerders hebben inmiddels gesproken met mensen van de DLG en de gemeente Werkendam, maar zullen de bezetting pas opheffen als er ook met gedeputeerde A. Moons van de provincie een afspraak is gemaakt.

De DLG, die in opdracht van de overheid is belast met de sloopprocedures, zegde toe dat er niet gesloopt zou worden voordat aan alle wettelijke eisen is voldaan, ook als dat zou betekenen dat de vleermuizen eerst geherhuisvest moeten worden.

Burgemeester Hellegers van Werkendam zei dat hij voordat er tot sloop wordt overgegaan, nog eens gaat kijken of er wel aan alle voorwaarden is voldaan.

Het wachten is nu nog op een afspraak met gedeputeerde A. Moons van de provincie.