Toch overbrugging voor RAZ

13 april 2005

Toch overbrugging voor RAZ

RAZ moet blijven! Onder dat motto vroeg de SP eind vorig jaar aandacht voor de onmogelijke situatie van dit tot over de grenzen bekende dansgezelschap.

Op dat moment dreigde RAZ helemaal verloren te gaan door het schrappen van de totale subsidie. Met één klap weggevaagd. Verlies van alles wat in de loop van 14 jaar was opgebouwd.

In 1990 begon Hans Tuerlings met RAZ, op verzoek van de toenmalige staatssecretaris voor cultuur Simons. Tuerlings is nog altijd choreograaf en artistiek leider van het in Tilburg gevestigde moderne dansgezelschap. Maar hoe lang zal RAZ nog bestaan?

Vorig jaar besloot de Raad voor Cultuur namelijk dat ‘RAZ geen belangrijke bijdrage meer leverde op landelijk niveau’ en dat de staatssecretaris de subsidie dus maar stop moest zetten. Een contra-expertise van onder andere Nederlands bekendste choreograaf Hans van Manen noemt daarentegen ‘RAZ met Tuerlings een van de artistieke pijlers van het Nederlandse dansbestel.’ Ook de nominatie van ‘Nieuwe Blijdschap’ voor De Zwaan, de hoogste dansonderscheiding in Nederland, bewijst het tegendeel. Bovendien heeft RAZ wat betreft educatieve activiteiten een schitterende staat van dienst. Maar dat telt allemaal niet mee.

Voor deelname aan een nieuwe ‘dansvoorziening voor het Zuiden’ zijn kennelijk geen van de bestaande gezelschappen –naast RAZ zijn er nog De Stilte, Lamélis en Trash- goed genoeg. Kortom, alles wat er in de afgelopen decennia aan danskunst is opgebouwd gaat verloren als het aan de staatssecretaris ligt. Nou hadden wij toch altijd gedacht dat we de periode achter ons hadden gelaten dat Brabant en Limburg ‘generaliteitslanden’ waren.

Gelukkig hebben de Staten van Brabant niet stil gezeten. Inmiddels is iedereen er wel van overtuigd dat we RAZ en de andere gezelschappen kost wat kost moeten behouden. Ook al meent mevrouw van der Laan te moeten dreigen met het inhouden van de totale subsidie voor de dans in het Zuiden, als wij in Brabant onze centen willen inzetten voor behoud van wat hier al aan moois ís, dan is dat wat ons betreft gewoon een kwestie van goed bestuur.

In eerste instantie vond men een door de SP voorgestelde motie met die strekking echter prematuur. Maar tot onze blijde verrassing nam het CDA het voortouw om alsnog een dergelijk besluit aan de commissie voor te leggen. En dit voorstel is unaniem aangenomen. Dat betekent dat RAZ in ieder geval dit jaar nog vooruit kan, zij het in afgeslankte vorm. En over het vervolg valt nog steeds te praten.

Gelukkig maar, want het zou doodzonde zijn als de Brabantse danswereld opgeofferd wordt aan Haagse arrogantie.