Risicokaarten Provincies dik onvoldoende

21 april 2005

Risicokaarten Provincies dik onvoldoende

Het MilieuAlarmteam van de SP, samen met haar Provinciale fracties, biedt op ludieke wijze op 27 mei in Den Bosch aan gedeputeerde Annemarie Moons het rapport ‘Van de kaart’ aan.

Het is vijf jaar geleden dat de vuurwerkramp in Enschede plaatsvond. Destijds werd besloten dat alle burgers informatie moeten kunnen krijgen over de gevaarlijke opslagen in hun omgeving.

Uit het rapport blijkt dat de Provinciale Risicokaarten, die burgers moeten informeren over gevaren in de omgeving, verre van volledig zijn of nog volledig ontbreken.

De helft van de provincies scoren dan ook een dikke onvoldoende. Vier provincies, waaronder Noord-Brabant, hebben nog in het geheel geen risicokaart beschikbaar.

De Overijsselse Risicokaart nader bekeken.

en maand geleden werd de eerste ‘complete’ risicokaart gepresenteerd in Overijssel. Weliswaar ontbrak veel relevante informatie, zoals gevaarlijke transportroutes en de uraniumverrijkingsfabriek Urenco in Almelo, toch werd er gejuicht. In dit rapport werpt het Milieu-Alarmteam van de SP een kritische blik op dit grote voorbeeld. Als het vijf jaar duurt, moet het wel heel erg goed zijn. Harry Voss (SP): “Veel provincies hebben sinds 2000 jarenlang niks lopen doen. Niemand nam verantwoordelijkheid. Nu is in april de eerste officiële kaart olie gegaan in Overijssel. Maar zelfs daar ontbreekt heel veel informatie!”

De SP Statenfracties zullen in 11 provincies vragen stellen over het ontbreken of onvoldoende op orde zijn van de risicokaarten. Verder wil de SP dat veel meer gegevens met de kaarten in beeld worden gebracht. Zo moeten onder andere de milieuvergunningen compleet vermeld worden op alle risicokaarten.

Recentelijk is de risicokaart vele male vergeleken met een ‘hitlist voor terroristen’. In een aparte terrorisme-bijlage noemt de SP dat onzin. “Je kan in de Gouden Gids gewoon opzoeken waar de stevige vuurwerkopslagplaatsen zitten. Iedereen weet waar Borsele ligt. Terroristen worden niet aangemoedigd door een risicokaart, maar zonder een kaart wordt burgers wel relevante informatie onthouden. Het mag niet meer voorkomen dat je onwetend naast een bedrijf woont dat je hele wijk kan opblazen.”