h

Wegen in Brabant

 

12 augustus 2024

Is de Tilburgseweg de nieuwe N65?

 

Aan de N65 wordt onderhoud gedaan, en dat is goed.
I
n twee delen waarbij nu het tweede deel onder handen wordt genomen, met als uitkomst dat de Tilburgseweg de nieuwe N65 lijkt te zijn geworden.

Naar aanleiding hiervan de heeft Maurice Spapens van de SP Statenfractie volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten gesteld:

Lees verder
15 maart 2023

SPfractie heeft twijfels over werkelijke kosten N629 fase 2

Op de Informatieve Themabijeenkomst over de stand van zaken rond de N629 fase 2 Oosterhout-Dongen op 17 februari jl. vroeg SP statenlid Willemieke Arts naar de financiën. De schriftelijke antwoorden stellen de SP fractie niet gerust.

Lees verder
11 november 2022

Aanpak N279 Zuid blijft een probleem en dat zal nog wel even duren

In december 2021 heeft de Raad van State het Provinciale Inpassingsplan (PIP) voor de N279 Zuid (Veghel-Asten)vernietigd met als belangrijkste reden, dat de onderbouwing van het plan, met name de verkeerscijfers niet klopten. Hierdoor moeten er helemaal opnieuw plannen worden gemaakt met verbeterde, recente verkeerscijfers en zoveel mogelijk draagvlak in de omgeving.

Lees verder
1 augustus 2022

GOL plannen opnieuw naar Raad van State

In de laatste statenvergadering vóór de vakantie op 15 juli moesten PS nog stemmen over een aangepast Inpassingsplan voor het GOL ( Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat). Dit was nodig om het plan, aangepast vanwege de aangescherpte stikstofregels definitief goedgekeurd te krijgen door de Raad van State. Ondanks de vele insprekers uit de regio en vele bezwaren van met name de oppositie over de als maar stijgende kosten voor het project, werd het aangepaste PIP goedgekeurd met steun van de hele coalitie (VVD, CDA, D66, GL en PvdA) en de CU/SGP. De oppositie probeerde nog om via moties het plan opgedeeld te krijgen en het Halvezolenlijntje te “redden”. Maar het mocht niet baten. Lees hier de bijdrage van de SPfractie :

Lees verder
24 juli 2022

Laat de provincie Boxtel in de kou staan?

Op 1 juli werd de Boxtelse gemeenteraad onaangenaam verrast door de mededeling , dat het Rijk en de Provincie niet meer betalen dan de geplande €59,3 miljoen voor 5 spoorprojecten, die de overlast door het PHS (Programma Hoogfrequent Spoor) en het toenemende goederenvervoer moeten beperken. Daardoor dreigen 3 van de 5 projecten niet door te gaan. Onacceptabel vinden de Brabantse en de Boxtelse SPfractie, immers Boxtel heeft zelf geen enkele invloed op het PHS en het goederenvervoer. Ook de stijgende kosten, te wijten aan veranderde stikstofregels, zijn een gevolg van Haags beleid.

Lees verder
13 juli 2022

Moet Boxtel bloeden voor de gevolgen van PHS en toenemend goederenvervoer?

(Dit zijn de vragen die SP Statenlid Willemieke Arts tijdens het vragenuurtje van de PS vergadering van 15 juli a.s. aan het College van Gedeputeerde Staten zal stellen:)

Op 1 juli jl. werd de SPfractie opgeschrikt door een bericht in het Brabants Dagblad over een bijeenkomst van de gemeenteraad Boxtel. Daarin werd meegedeeld, dat de kosten voor de 5 spoorplannen in Boxtel , te weten de opheffing dubbele spoorovergang Tongersestraat, de VLK ( verbindingsweg Ladonk-Kapelweg), de verbindingsweg Tongeren, de  uitbreiding Keulsebaan en de fietstunnel Tongersestraat, bij elkaar een krappe 18 miljoen meer gaan bedragen dan nu begroot. Ook werd gemeld , dat het Rijk en de Provincie niet van plan zijn bovenop de ruim 59 miljoen die nu begroot zijn, nog meer geld uit te trekken. Dit zou betekenen, dat de 3 laatstgenoemde projecten zeer waarschijnlijk niet door kunnen gaan, waardoor de verkeersituatie in Boxtel onacceptabel zou verslechteren. En Boxtel zelf heeft de benodigde extra 18 miljoen eenvoudigweg niet.

Lees verder
5 februari 2022

Plannen N279 Zuid naar de prullenbak, op naar een nieuw plan?

In december 2021 verwees de Raad van State(RvS)de provinciale plannen voor de reconstructie van de N279 Zuid (de weg van Veghel naar Asten) definitief naar de prullenbak. Lang werd in Den Bosch en de regio gehoopt , dat met enige bijstelling op onderdelen het plan toch door kon gaan. Maar de bezwaren tegen slecht onderbouwde en verouderde verkeersgegevens en een te ruim getekend tracé met onduidelijke impact op de omgeving hebben bij de RvS de doorslag gegeven.

Lees verder
20 augustus 2021

SP stelt vragen over martelbrug voor fietsers

Vandaag heeft Willemieke Arts van de SP-Statenfractie Noord-Brabant de volgende vragen aan het College van Gedeputeerde Staten gesteld:

Geacht College van Gedeputeerde Staten                                                         

In mijn vrije tijd maak ik met graagte gebruik van de, meestal fraaie, fietsinfrastructuur in onze provincie.Zo kwamen mijn partner en ik op 12 augustus 2021 bij een wonderlijke constructie over het nieuwe tracé van de N69 ten Zuiden van Dommelen, bij fietsknooppunt 1 langs de Keersopperdreef (die daar overigens met een groot hek afgesloten is, dus men kan momenteel niet anders dan deze constructie beklimmen, maar dat is tijdelijk). Achter de constructie ligt fietsknooppunt 3 en deze twee knooppunten zijn op de laatste ANWB-kaart met een geauthoriseerd stippellijntje verbonden.

Lees verder
23 april 2021

Perspectiefnota 2022: Waar blijven de keuzes?

Vandaag wordt door Provinciale Staten de Perspectiefnota 2022 besproken. Hieronder de inbreng van Maarten Everling in de eerste termijn:

Inleiding

Voorzitter. Ik ga in herhaling vallen, maar ter geruststelling van de heer Smeulders: onze moties die we vandaag indienen zijn gloedje nieuw. Maar goed, herhaling dus. Tegelijkertijd ken ik als voormalig docent ook de kracht van herhaling. Maar voorzitter, wat ik bedoel is: PS en GS, kies nu eens! Want toen onze fractie de perspectiefnota doorspitte bekroop ons wederom het gevoel: wat willen we toch veel en wat doen toch weinig. En dat laatste komt echt door het gebrek aan fundamentele keuzes. Op het gebied van landbouw bijvoorbeeld. Wij willen het meest duurzaam zijn, maar ook het meest concurrerend. Maar tegelijkertijd moeten we ook op hightech het meest innovatief zijn. We moeten mega veel woningen bouwen. En natuur moet tegelijkertijd ook allemaal beter worden. We willen dus wonen, leven, recreëren en werken. En het liefst allemaal van alles het ‘beste’ of ‘meeste’. Maar hoe moet dat samengaan dan? Door alles te willen en geen keuzes te maken, doe je alles een beetje en eindig je uiteindelijk met niets. Geen duurzamere landbouw. Geen zogenaamde ‘concurrerende’ positie. Geen betere natuur. Geen woningen. Voorzitter, dit van alles ‘meer’ willen leidt uiteindelijk tot niets. De enige keus die nu eigenlijk gemaakt wordt, is het vasthouden aan de oude politiek.

Lees verder
13 maart 2019

De ruit blijft eruit

De verkiezingen voor de provinciale staten dreigen een landelijke verkiezing te worden. Wat we daarbij vergeten zijn de thema's die in onze provincie leven. 4 jaar geleden hebben we ervoor geknokt om het plan voor de Ruit om Eindhoven van tafel te krijgen. Er waren alternatieven voor het aanleggen van asfalt door het natuurgebied in het Dommeldal. Met een sterke SP geflankeerd door GroenLinks in de gemeenteraden van Eindhoven en Helmond werd druk gezet bij het vormen van het provinciebestuur. De SP heeft toen voet bij stuk gehouden. Omdat men de SP nodig had voor het vormen van een provinciebestuur is de Ruit van tafel gegaan. De tweede kamer ging mee. Er wordt nu gewerkt aan het alternatief. De uitvoering ervan heeft tijd nodig.
Lees verder

Pagina's

U bent hier