Bewoners Bomenlandflat Den Bosch in actie tegen Heimstaden

17 maart 2024

Bewoners Bomenlandflat Den Bosch in actie tegen Heimstaden

Foto: SP

Achterstallig onderhoud, kou, tocht, vocht en hoge servicekosten maar bar weinig service: de bewoners van de Bomenlandflat in Den Bosch zijn er klaar mee. Woningcorporatie Heimstaden doet hoogstens mondjesmaat wat wel beloofd wordt, maar waar de huurders gewoon volop recht op hebben: een leefbare, prettige woning. De bewoners gingen naar het kantoor van Heimstaden in Eindhoven om een zwartboek aan te bieden en werden daarbij gesteund door de SP Den Bosch, de Bond Precaire Woonvormen (BPW) en Statenlid Irma Koopman.

Statenlid Koopman stelde eerder al vragen over de verkoop van sociale huurwoningen in Brabant door Heimstaden.
Heimstaden verhuurd woningen in heel Europa. De eigenaar staat op de Forbes 500-lijst.
Irma sprak tijdens de bijeenkomst: Áls u dan toch geen onderhoud pleegt kunt u de woningen misschien ook beter verkopen. Maar doe dat dan aan een woningvereniging, een sociale. Waar bewoners zelf inspraak krijgen!

Ruim 40 mensen stonden donderdag 22 februari op de stoep bij Heimstaden, maar het woord werd vooral gegeven aan de bewoners van de Bossche Bomenlandflat. Ze konden kort vertellen wat ze dwarszit, welke beloftes er niet werden nagekomen en hoeveel last ze hadden van de mate van achterstallig onderhoud. Bewoner Henk: ‘Als huurders betalen we elke maand zo 800 à 900 euro huur aan Heimstaden, al doen ze helemaal niks aan onderhoud. We bellen, we worden te woord gestaan, er wordt van alles toegezegd. En het jaar erop, hoppa, gaan de huurprijzen weer omhoog. Terwijl er niks gedaan is!’

Foto: SP

Een enkele bewoner schiet vol; in haar huis waait het, ‘maar dan zeggen ze dat ik tochtstrips moet plakken…! Dat kán toch niet? Help ons nou toch!’, zegt ze tegen Edward Touw, aanwezig namens Heimstaden.

De Bossche SP voorzitter Sander van Hasselt hoopt dat de verhuurder hierdoor gaat inzien dat er in elke woning die Heimstaden verhuurt, een echt mens achter de voordeur woont. ‘Wij zijn solidair met deze huurders: wonen is een recht. Deze bewoners betalen huur, servicekosten, parkeerplaatsen en met elke stap die er wordt genomen gaat er vanuit Heimstaden wel weer iets mis. Dit moet nú anders!’

De lijst met eisen en het zwartboek worden door bewoner Silvester aangeboden aan Touw. ‘Dit kán zo niet langer, pleeg grootschalig onderhoud. We weten dat jullie veel woningen gaan verkopen, de kans dat de Bomenlandflat verkocht wordt, nemen wij serieus. Maar tot die tijd hebben wij de rechten die alle huurders hebben.’

Touw gaf aan niet goed op de hoogte te zijn van de exacte klachten, maar beloofde ze heel serieus te nemen en er snel werk van te maken. Zo niet, dan beloofden de bewoners, de SP en de BPW binnenkort gewoon weer op de stoep te staan.