SP draagt Bas Maes voor als gedeputeerde Noord-Brabant

28 februari 2024

SP draagt Bas Maes voor als gedeputeerde Noord-Brabant

Foto: Astrid Hop / Astrid Hop

De Provinciale Statenfractie van de SP in Noord-Brabant draagt Bas Maes voor als opvolger van Jos van der Horst. Van der Horst kondigde vorige week zijn vertrek aan als gedeputeerde na persoonlijke afwegingen. Bas Maes zal naar verwachting op vrijdag 5 april worden benoemd voor de resterende drie jaar van deze bestuursperiode. Evenals zijn voorganger gaat Maes zich inzetten op de portefeuille Energie en Cultuur. Fractievoorzitter Nico Heijmans: “Ik ken Bas al jaren en heb er alle vertrouwen in!”

Bas Maes is 43 jaar en een geboren en getogen Brabander. Hij woont met zijn vrouw en twee zoontjes van 7 en 4 jaar in Breda. Maes is afgestudeerd als architect en als zodanig ook jaren werkzaam geweest bij een bureau in Rotterdam. Inmiddels is hij echter al weer vele jaren actief in het openbaar bestuur. Zo werkte Maes zes jaar voor de Tweede Kamerfractie van zijn partij in Den Haag. Ook was hij twaalf jaar actief in de gemeenteraad van Breda waarvan zes jaar als fractievoorzitter. De laatste vier jaar werkt hij als bestuursadviseur, eerst bij de gemeente Schiedam en momenteel bij Waterschap Brabantse Delta.

Bas Maes: “Alhoewel de aanleiding allesbehalve leuk is, ga ik deze uitdaging graag aan. Wat me over de streep heeft getrokken is de inhoud van het bestuursakkoord. De energietransitie is belangrijk om klimaatverandering tegen te gaan, maar het biedt ook de mogelijkheid om tweedeling aan te pakken. Iedere Brabander moet er aan mee kunnen doen en ervan mee kunnen profiteren. Datzelfde geldt voor cultuur en sport. Hoe zorgen we ervoor dat die voor iedereen toegankelijk zijn, ongeacht de dikte van je portemonnee?”