Energie, sociale impact en gedrevenheid

1 augustus 2023

Energie, sociale impact en gedrevenheid

Statenlid Jos van der Horst op werkbezoek bij “Brabant geeft energie”.

Op vrijdag 14 juli was Jos van der Horst samen met een handvol andere Statenleden te gast op het duurzaamheidspark net buiten Oss. Het door de provincie gesubsidieerde “Brabant geeft energie” organiseerde deze bijeenkomst. De Statenleden konden kennismaken met een aantal initiatieven die leven op het gebied van energie en duurzame energieopwekking.

Patrick en Jolanda Bekkers, de initiatiefnemers vertelden enthousiast waar zij zich dagelijks mee bezig houden. Vanuit sociaal ondernemerschap ontstond het duurzaamheidspark met als doel de combinatie maken van het opwekken van zonne-energie met reguliere landbouw. Zo wordt er geëxperimenteerd met half licht doorlatende panelen. Het blijkt dat gewassen zoals sla onder die panelen beter groeit en een voller blad heeft.

Ad Vlems van Ecodorp Boekel hield een presentatie waar eenieder erg van onder de indruk was. Prachtig om te zien dat werkelijk alle bouwmaterialen die gebruikt zijn bij de bouw van de 36 sociale huurwoningen duurzaam en recyclebaar zijn. Kortom een inspirerend voorbeeld van hoe het ook kan en zelfs moet! Dit wijkje heeft zelfs haar eigen energiecentrale die zonnewarmte opslaat en de bewoners in de winter warmhoud.

Fons Janssen uit Venray beklom een stapel pallets en hield een vurig pleidooi om vooral meer jongeren bij de energietransitie te betrekken. Hij zoekt strijdmakkers in Brabant die lokale duurzame initiatieven van de grond willen helpen tillen.

Tot slot was er ook nog even aandacht voor meelwormenkweek als alternatief voor vlees.

Een geslaagd werkbezoek waar Jos van der Horst Brabant van zijn beste kant heeft leren kennen; energiek, sociaal en gedreven.