Wat gaat de provincie doen aan belastingontwijking Brabantse distributiecentra

29 april 2023

Wat gaat de provincie doen aan belastingontwijking Brabantse distributiecentra

Op 28 april verscheen een artikel gebaseerd op onderzoeksjournalistiek van een viertal journalisten van het Brabants Dagblad onder de kop “Miljoenen aan belasting ontweken via Brabantse distributiecentra. Dit artikel is voor Nico Heijmans en Jos van der Horst van de SP-Statenfractie aanleiding om de volgende vragen te stellen aan het Brabantse College van Gedeputeerde Staten:

• Bent u op de hoogte van het boven aangehaalde artikel?
  • Was u op de hoogte van het feit dat zoveel distributiecentra constructies gebruiken om hun eerlijke aandeel in de belasting niet te hoeven betalen?
  • Wat er gebeurt wordt door de vier journalisten niet illegaal of crimineel genoemd, maar bent u met de SP-fractie van mening dat hier op zijn minst sprake is van moreel verwerpelijk gedrag?
  • Distributiecentra in Brabant nemen enorm veel van de toch al schaarse ruimte in beslag, trekken extra(zwaar) verkeer aan, het zijn niet bepaald pareltjes in het landschap te noemen en trekken vaak arbeidsmigranten aan, waarvoor vaak de lokale gemeenschap ook nog de huisvesting moet zien te regelen. Uw college heeft, terecht, al een rem gezet op de groei van het aantal distributiecentra in Brabant. Bent u met de SP-fractie van mening dat dit gegeven van de belastingontwijking, de lusten voor het bedrijf en de lasten voor de omgeving dus, een aanleiding moet zijn om een nog stringenter beleid te gaan voeren ten opzichte van deze centra?
  • Is het mogelijk een soort “belastingcheck” uit te voeren op distributiecentra die zich in Brabant willen vestigen?
  • Is zo’n belastingcheck ook mogelijk bij distributiecentra die al gevestigd zijn in Brabant, maar die willen uitbreiden?
  • Bent u naar aanleiding van deze berichtgeving van plan om specifiek onder distributiecentra nader onderzoek te doen naar de heersende belastingmoraal en bent u voornemens om nadere actie te ondernemen?