De Ruit om Eindhoven

9 januari 2014

De Ruit om Eindhoven

Op 3 december j.l. heeft de Tweede Kamer een motie van Christen Unie en D66 aangenomen waarin de minister wordt gevraagd het geld voor de Ruit te “temporiseren” en eerst in te zetten op maatregelen voor de A27, A58 en A67, waarbij ze constateert dat de MKBA negatief is, de cie MER zeer kritisch en nut en noodzaak van de Ruit onvoldoende onderbouwd zijn. Deze motie werd ook ondersteund door o.a. PvdA, GL en de SP.

In de laatste Statenvergadering van 13 december 2013 hebben de coalitiepartijen VVD, CDA en SP als gevolg van de motie van de Tweede Kamer een motie ingediend , waarin zij GS verzoeken om “ met de hoogste urgentie alle inspanningen te verrichten om met de minister tot een oplossing te komen over de koers van realisatie van de Ruit Eindhoven c.q. de NOcorridor”. In feite dringt deze motie erop aan, dat GS ervoor moeten zorgen, dat er snel duidelijkheid komt over de Ruit. Wij hebben als SPfractie geen moeite met deze motie, omdat wij denken dat het in ieders belang is, maar zeker het belang van de regio, dat er snel duidelijkheid komt over wat er nu gaat gebeuren.

Het is geen geheim dat we als SP-Statenfractie, net als onze lokale afdelingen en onze Tweede Kamerfractie, geen voorstander zijn van de Ruit om Eindhoven. Ook in de laatste commissie waarin de Staten iets konden zeggen over de Ruit, hebben wij het, net als de Tweede Kamer, gehad over de slechte onderbouwing van Nut en noodzaak, een negatieve MKBA, de noodzaak om het Bereikbaarheidprogramma van 2007 gestand te doen en problemen bij andere, bestaande wegen, zoals de A58 die in onze ogen een veel grotere urgentie hebben. Over de cie MER hebben wij toen niets gezegd, die kwam 3 dagen later met haar opvallend negatieve advies.

Maar bij de totstandkoming van het Bestuursakkoord op basis waarvan we als SP samen met VVD en CDA sinds bijna drie jaar de provincie besturen, hebben we een aantal zaken binnengehaald die wij belangrijk vonden, maar ook zaken in moeten leveren die we liever niet willen.
Zo hebben we bij de totstandkoming van dit Bestuursakkoord ingestemd met het afmaken van de Ruit om Eindhoven op basis van de geldende afspraken met de regio vastgelegd in het Bereikbaarheidsakkoord en waarvoor in de vorige bestuursperiode met VVD-CDA-PvdA-coalitie de eerste stappen al waren gezet en al geld was gereserveerd in een apart fonds, het zogenaamde Wegenfonds.

Met iets in moeten stemmen waar je niet voor bent, is natuurlijk niet leuk, ja, dat is zelfs heel erg vervelend. Maar zaken die je in een Bestuursakkoord met elkaar afspreekt, daar moet je als partij voor staan, want afspraak is afspraak.
Duidelijk is overigens, dat er ook zonder de SP-fractie op dit moment nog een meerderheid in Provinciale Staten is die voor het afmaken van de Ruit is.