Provinciebestuurder Johan van den Hout genomineerd voor verkiezing Groenste Politicus

23 mei 2014

Vereniging Natuurmonumenten organiseert elk jaar de verkiezing van Groenste Politicus van het Jaar. Daarmee vraagt Natuurmonumenten bij burgers, bestuurders en politici aandacht voor natuurbelangen. Johan heeft als gedeputeerde (provinciebestuurder) Ecologie tegen voormalig staatssecretaris Blekers natuurafbraak in met veel draagvlak geregeld dat Brabant haar Natuurnetwerk (de Ecologische Hoofdstructuur) afmaakt. Daarvoor is €250 miljoen uit de Essentgelden vrijgemaakt. Brabant is de enige provincie die dat doet. Niet alleen de Brabantse flora en fauna varen daar wel bij: het is ook een enorme boost voor leefomgeving, recreatie, vrijetijdseconomie en vestigingsklimaat.

Johan heeft zich verder sterk gemaakt voor zes nieuwe natuurbruggen in Brabant en zwengelde de discussie aan over de terugkeer van de Brabantse Big Five in de natuur: edelhert, lynx, otter, everzwijn en wisent. Ook heeft hij de slechte staat van de Brabantse vennen (de parels van Brabant) door verdroging en verzuring op de kaart gezet.

‘Samen Sterk in het Buitengebied’ is een project waarvan Johan de kartrekker is. Daarin werken de provincie Noord-Brabant, Brabantse gemeenten, waterschappen, Openbaar Ministerie, politie en terreinbeheerders met elkaar samen. Het project richt zich op het in stand houden van een veilig en schoon buitengebied door de aanpak van stropen, wildcrossen en (drugs)afvaldumpingen. Om de kosten van het opruimen van die dumpingen heeft Johan minister Opstelten om een bijdrage gevraagd uit de Pluk-ze regeling voor criminelen.

Maar deze politicus is niet alleen bestuurlijk bezig: hij steekt ook daadwerkelijk de handen uit de mouwen. Zo deed hij dit jaar wederom mee met een provinciaal team met de Nederlandse kampioenschappen Maasheggenvlechten in Oeffelt.

Grappig wapenfeit is zijn 1-aprilgrap dit jaar waarbij zogenaamd giraffe Carlos uit een Deense dierentuin werd gered om te worden losgelaten in natuurgebied de Maashorst. Veel mensen trapten erin. Intussen stond de Maashorst mooi in de belangstelling.

Kortom: Johan voor Groenste Politicus van het Jaar! Stemmen jullie mee? Dat kan tot 1 juni hier: www.groenstepoliticus.nl. En zegt het voort alsjeblieft!