Afvalverwerker Reiling eindelijk aangepakt

9 maart 2012

Afvalverwerker Reiling eindelijk aangepakt

Een groot aantal bedrijven in Brabant blijkt geen geldige milieuvergunning te hebben omdat er nooit een bouwvergunning is verleend of aangevraagd. SP-gedeputeerde Johan van den Hout heeft dat vrijdag in Provinciale Staten gezegd naar aanleiding van een ontdekking door het provinciebestuur bij afvalverwerker Reiling in Sterksel. Van den Hout, verantwoordelijk voor Ecologie en Handhaving, heeft staatssecretaris Joop Atsma (Milieu) gewaarschuwd en gevraagd om een algemene oplossing in de nieuwe Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) die in 2010 is ingevoerd. Vermoedelijk doet het probleem zich namelijk in heel Nederland voor.

Voor een aantal gebouwen en installaties van afvalverwerkingsbedrijf Reiling Sterksel BV in de gemeente Heeze-Leende blijkt geen bouw- of omgevingsvergunning te zijn verleend. Daardoor zijn door de provincie afgegeven milieuvergunningen formeel niet in werking getreden. Als gevolg hiervan opereert Reiling zonder de benodigde milieuvergunningen en is daarmee in overtreding. In een gesprek op het provinciehuis heeft gedeputeerde Van den Hout de Reiling-directie hierop aangesproken. Van den Hout heeft de Reiling-directie aangekondigd dat de provincie verder handhavend zal optreden als het bedrijf er niet in slaagt de benodigde vergunningen te verkrijgen.
De SP-fractie in Provinciale Staten dringt al jaren aan op handhaving op milieu- en andere overtredingen bij Reiling. In oktober 2009 ging de SP voor het eerst op bezoek in Sterksel bij omwonenden die last hadden van overlast door activiteiten van Reiling. Sindsdien is voortdurend actie ondernomen, zowel in Provinciale Staten als buitenparlementair, om te proberen de overlast in te dammen en Reiling zich aan de regels te laten houden. Met sinds kort een SP-bestuurder Handhaving kan er eindelijk daadkrachtig worden opgetreden. Dat gebeurt dus nu ook.
Van den Hout heeft prof. mr. A.B. Blomberg van de Erasmus Universiteit in Rotterdam gevraagd te adviseren hoe deze vergunningsproblematiek kan worden opgelost. Daarnaast gaat de rector magnificus van de Universiteit Tilburg, prof.dr. P. Eijlander, onderzoeken hoe de interne procedures met betrekking tot vergunningverlening en handhaving functioneren. Hieronder een overzicht van alle acties die de SP heeft ondernomen om de problematiek rondom Reiling aan te pakken.

Oktober 2009:
•SP Brabant bezoekt bewoners woonachtig in de buurt van Reiling BV, naar aanleiding van klachten die bij de SP binnen komen.
•SP Brabant bezoekt avond over LOG en verkeerssituatie in Sterksel, ondermeer over situatie nabij Reiling.
December 2009:
•SP Brabant stelt vragen aan Gedeputeerde Staten over verkeerssituatie en milieuvergunning Reiling BV en verplaatsing van bedrijf.
•SP Brabant stelt vragen aan Gedeputeerde Staten over mogelijke belangenverstrengeling bij CDA-raadslid Wilma van de Reijt door haar werkgeverschap bij Reiling en politieke activiteiten.

Januari 2010
•Waterschap stelt ultimatum voor schoonmaken van sloot die is vervuild door illegale lozing van het bedrijf.
•SP organiseert bewonersavond in Sterksel over situatie Reiling BV en LOG.

Februari 2010
•SP stelt opnieuw vragen naar aanleiding van beantwoording Gedeputeerde Staten over milieuvergunning, bestuurlijke verantwoording en handhaving.
•Provincie stelt nieuwe vergunning Reiling uit en legt dwangsommen op aan Reiling.

Maart 2010
•Diverse interviews van Omroep Brabant met bewoners van Sterksel en met Ron van Zeeland (SP Noord-Brabant).

April 2010
•Provincie maakt bekend binnen vijf weken opnieuw controles uit te voeren. Inmiddels zijn 16 overtredingen bij het bedrijf geconstateerd die strijdig zijn met de vergunning.

Mei 2010
•SP stelt vragen aan Gedeputeerde Staten naar aanleiding van vernietigen deel van de dwangsommen.

Juni 2010
•Bezoek aan mede-SP’ers in Sterksel en Maarheeze
•SP stelt een enquête op voor de bewoners in Sterksel en omgeving.

Juli 2010
•SP Brabant en SP Geldrop-Mierlo gaan langs de deuren met de enquête.

Augustus 2010
• Bekend wordt dat provincie een fout maakt met de procedure van de weegtijden bij Reiling BV.

September 2010
•De SP organiseert een avond waarbij de enquête-uitslagen worden gepresenteerd over Reiling BV. De avond wordt goed bezocht door bewoners en ook door medewerkers van het bedrijf die door de directie zijn opgeroepen in een poging om omwonenden en SP te intimideren.
•Politie, NFI en de AID doen een inval bij het bedrijf. Start van groot onderzoek naar Reiling BV.

Oktober 2010
•Bij een dramatisch bedrijfsongeval bij Reiling BV komen drie mensen om het leven.

November 2010

•Enorme stankgolf over Sterksel, veel mensen hebben gezondheidsklachten. De GGD roept op om klachten te melden. De SP stelt vragen over de situatie aan Gedeputeerde Staten, het bevoegd gezag inzake handhaving van milieuvergunningen.
•SP stuurt brandbrief naar aanleiding van de situatie.
•Provincie legt Reiling BV bestuursdwang op. Situatie van dagenlang overlast van stank moet veranderen.

December 2010

•Directeur en bedrijfsleider worden kort vastgezet. Wanneer ze vrij komen spannen ze kort geding aan tegen de provincie.
•Uitspraak Raad van State: één dwangsom nietig verklaard overige blijven staan.

April 2011
•SP Brabant stelt opnieuw vragen over milieuvergunning n.a.v. krantenartikel in Eindhovens Dagblad.

September 2011
•Raad van State doet uitspraak en de dwangsommen worden geschorst en zijn voorlopig van de baan, SP stelt vragen over deze uitspraak.

Oktober 2011
•Bekend wordt dat het onderzoek naar Reiling BV na de grootscheepse inval nog maanden duurt.

Januari 2012
•Reiling BV komt onder verscherpt toezicht van de provincie, aanleiding is de aanvraag van de milieuvergunning en de overtredingen in het verleden van Reiling BV.

Februari 2012

•SP-gedeputeerde deelt directie Reiling mee dat het bedrijf zonder geldige vergunningen opereert en dat de provincie handhavend zal optreden als het bedrijf er niet in slaagt de benodigde vergunningen te verwerven.